Recenze: Mazl tov

Schneiderovi jsou ortodoxní židovská rodina. Obchodují s diamanty a dbají na vzdělání svých čtyř dětí. Jak to dopadne, když si na doučování najmou moderní dívku v minisukni a s muslimským přítelem? Obstojí Margot ve společnosti plné pravidel, která jí připadají naprosto šílená?

Kniha Mazl tov z nakladatelství Garamond je autobiografický román belgické spisovatelky a novinářky Margot Vanderstraeten (1967). Margot vystudovala tlumočnictví a překladatelství z francouzštiny a španělštiny, a právě díky studiu francouzštiny se jako dvacetiletá seznámila se zámožnou židovskou rodinou Schneiderů. U nich v Antverpách strávila několik let, aby si přivydělala na studia. Později cestovala po celém světě a psala reportáže a rozhovory pro prestižní belgické deníky.

Mazl tov je její literární debut, v němž vzdala hold ortodoxní židovské rodině, se kterou ji dodnes pojí přátelství. Kniha se v roce 2017 objevila mezi deseti nejprodávanějšími tituly v Belgii a Nizozemsku a deník De Standaard ji vyhlásil za nejlepší román roku v žánru non-fiction. Belgická královna Mathilde označila knihu za jeden z nejdůležitějších románů, jaké kdy četla, a chválu na ni pěje odborná i laická veřejnost. Mazl tov je laskavý příběh plný empatie a pochopení, v němž se střetává několik různých kultur.

Margot je na počátku vyprávění dvacetiletá studentka, která sama sebe považuje za ateistku. Ráda o sobě říká, že je tolerantní v otázce životního stylu i víry, ale jak uvidíme, do značné míry ji ovlivnila katolická výchova. S ortodoxními Židy se dosud osobně nesetkala a povědomí o jejich historii a kultuře má povětšinou z učebnic dějepisu. Nějaké informace má od svého přítele, ale ten je muslim a nijak neskrývá své antipatie vůči odvěkým nepřátelům. Margot hledá brigádu, a když uvidí inzerát na doučování francouzštiny, ani na chvíli nezaváhá.

Ačkoliv první setkání s rodinou Schneiderů je v podstatě trapas, Margot nakonec práci získá. Její předchůdkyně utekly při první možné příležitosti, ale Margot je silná osobnost se srdcem na dlani, a tak jí projde řada věcí, které jsou pro Židy nepřípustné. Protože jde o autobiografii, autorka příběh vypráví v první osobě. Jako novinářka má smysl pro detail, je bezprostřední a stručně a jasně vám vysvětlí, jak a proč se Židé chovají tak, jak se chovají. Samozřejmě, že zpočátku tápe, a její průšvihy jsou časem snad ještě horší, ale jednotliví členové rodiny si ji oblíbí a pro některé se stane vzorem.

Margot nemá cit pro situaci, a když ji něco zajímá, tak se prostě zeptá. Díky tomu se dozví řadu důvěrných informací, přičemž nejvíce ji zasáhnou vzpomínky Schneiderů na druhou světovou válku. Margot poukazuje na to, jak se liší mentalita Židů od ostatních a vy budete šokovaní tím, kolik pravidel musí dodržovat. Margot se ztotožňuje s oběma dcerami Schneiderových, proto nedokáže pochopit, jak mohou být spokojené s tím, jak žijí. Židovské dívky nesmí studovat s chlapci, budoucího ženicha jim vybere dohazovačka, a až do svatby se svého snoubence nesmí fyzicky dotknout.

To, co Margot považuje za hrůzu všech hrůz, se nakonec ukáže jako zajímavá životní zkušenost. A také jako počátek přátelství, které trvá už desítky let. Margot k vám bude naprosto upřímná a její vyprávění je plné laskavého humoru a sebeironie. Antverpy s ortodoxní židovskou komunitou jsou svět sám pro sebe. Místní Židé se uzavírají před světem a žijí tak, jak žili před tisícem let. Díky knize Mazl tov se dostanete do míst, kam se dostane jen málokdo, a navíc pochopíte, v čem spočívá opravdové přátelství.