Recenze: Matematika zločinu

Tomáš Toman se popral v baru a během bitky přišel jeho protivník o život. Svědci se shodli, že šlo o nehodu, protože se na muže zřítil špatně usazený kámen. Jenomže obžaloba si nechala vypracovat posudek od Matematika zločinu. Jeho verdikt zněl: Vražda. Tohle není thriller, ale drsná realita.

Kniha Matematika zločinu z nakladatelství CPress je dokumentem o stavu české justice. Autorka Magdalena Sodomková je reportérka a publicistka, která se nikdy nezpronevěřila morálce a etice novinářského povolání. Práci investigativního novináře považuje za nezbytnost v demokratické společnosti a nijak se netají tím, že bojuje proti bezpráví. To, co v knize Matematika zločinu zpracovala, působí na první pohled jako šílený a za vlasy přitažený thriller. Jenomže ona je to pravda.

Hlavním hrdinou knihy je Tomáš Toman. Mladý muž, který skončil za mřížemi kvůli tomu, že při hádce způsobil smrt jiného mladého muže. Ačkoliv svědci i odborníci hovořili v jeho prospěch, soud rozhodl na základě posudku muže známého pod přezdívkou Matematik zločinu. Dotyčný je považován za jediného odborníka v České republice na biometrii a jeho znalecké posudky mohou za to, zda obžalovaní skončí za mřížemi, nebo nikoliv.

Tomáš Toman oslovil Magdalenu Sodomkovou ve chvíli, kdy se nacházel ve vězení na Bali. Požádal ji o prozkoumání svého případu a ani jeden v tu chvíli netušil, jaká lavina se strhne. Sodomková věrná zásadě pídit se po pravdě, si nejprve proklepla Matematika zločinu. To, co zjistila, ji doslova šokovalo. Nechci nic prozradit, abych vás nepřipravila o překvapení, takže řeknu pouze to, že nevyjdete z údivu, co všechno je možné v naší takzvané demokratické zemi. Když čtete Matematiku zločinu, máte pocit, že jste se ocitli v totalitě, kde vládne hrstka mocných, kteří můžou všechno.

Magdalena Sodomková si vybrousila jedinečný novinářský styl. Je stručná, upřímná a dokáže vypointovat i sebekratší vyprávění. Ono se ostatně není čemu divit. Dlouhá léta působila jako novinářka v Mladé frontě DNES, v Reflexu a Lidových novinách. Když začala šťourat do kauzy Tomáše Tomana, pár hlavounů se postaralo o to, aby přišla o práci. Ona se ale nevzdala a bojovala dál za pravdu. Chyby a zločiny oslavovaného Matematika zločinu rozmázla v seriálu, který byl původně určený pro Český rozhlas. Jenomže žijeme v malém českém rybníčku, kde zná každý každého, a tak se její seriál brzy ocitl na černé listině.

Magdalena Sodomková je odvážná mladá dáma a její Matematika zločinu je hozenou rukavicí zkorumpovaným politikům, soudcům i policistům. Kniha je její výpovědí o tom, jak známí kryjí své známé, jak málo záleží na spravedlnosti a jak o nás stále rozhodují posluhovači bývalého komunistického režimu. Knihu zhltnete na jeden zátah, a kdyby nějaký producent našel odvahu, mohl by podle Matematiky zločinu natočit kasovní trhák ve stylu amerických akčních filmů. Budete žasnout, kam až autorku pátrání zavedlo, a po celou dobu jí budete držet palce, aby to natřela všem gaunerům.

Co se týče Tomáše Tomana a dalších odsouzených na základě znaleckých posudků Matematika zločinu, jejich případy jsou stále otevřené. Ale šanci na spravedlivý proces mají už jen proto, že se o nich mluví a že někdo veřejně prohlásil, že i znalecké posudky mohou být chybné nebo úmyslně zfalšované. Pokud máte pevné nervy a silné žaludky, klidně se do knihy pusťte. Jen mám obavy, že přijdete o spoustu iluzí a Matematika zločinu se stane vaší noční můrou. Zjistíte totiž, jak málo stačí k tomu, aby se slušný člověk v podstatě nedopatřením ocitl za mřížemi s nálepkou: vrah.