Recenze: Malované čtení

Mají vaše děti rády klasické pohádky a nádherné ilustrace? Hledáte tip na zajímavou knížku pro začínající čtenáře? „Malované čtení“ vaše ratolesti zabaví i poučí. Ocitnou se v báječném pohádkovém světě, prožijí řadu dobrodružství, a ještě navíc si rozšíří slovní zásobu.

Český ilustrátor a spisovatel Adolf Dudek (1964) měl od malička jasno v tom, že chce ilustrovat dětské knížky. Do světa literatury vstoupil v roce 1992 knihou Veselá zvířátka. Dnes pracuje jako ilustrátor na volné noze a na svém kontě má přes 130 knih. Celý jeho profesní život se točí kolem dětí. Pořádá pro ně různá vystoupení a semináře, kde je učí kreslit a malovat. Jako ilustrátor spolupracuje s mnoha časopisy a jeho ilustrace najdeme i na obálkách cédéček. Malované čtení s podtitulem Moje první pohádky vydalo nakladatelství Bookmedia.

Dudek se nijak netají svým obdivem k Heleně Zmatlíkové a Josefu Ladovi. I jeho obrázky jsou milé, líbezné a hodně barevné. Pokud máte pocit, že k pohádkám patří tradiční dětské kresbičky, budete naprosto spokojení. Dudek zná svou cílovou skupinu a moc dobře ví, že děti nestojí o žádné experimenty ani o obrázky, které je vyděsí. Malované čtení vás přenese do starých časů, kdy věci byly takové, jaké mají být. Nostalgicky zavzpomínáte na své dětství a na to, jak vám babičky vyprávěly vymyšlené příběhy.

Dudek zpracoval osm klasických pohádek, které zná každé malé dítě. Některé jsou notoricky známé, jiné znáte ze Slabikářů nebo Čítanek. Červenou Karkulku nebo Perníkovou chaloupku důvěrně znáte, ale jak jste na tom s pohádkami Tři prasátka, Kocour v botách nebo O Palečkovi? Fajn je, že kniha od vás nevyžaduje žádné heroické výkony ani speciální vědomosti. Přesto se čtení neobejde bez aktivní spolupráce. Řada slov je totiž nahrazena obrázky a na vás je, abyste poskládali celý příběh.

Věřte mi, že to není nijak náročné a že to zvládne opravdu každý. Pokud byste náhodou tápali, za každou kapitolou je obrázkový slovník, kde najdete pomoc. Obrázky se opakují, a tak se po vás chce vlastně jen to, abyste slova správně skloňovali. Dudek je výborný ilustrátor, ale i vypravěč. Využívá všech rovin jazyka, a tak v textu najdete i archaismy nebo knižní výrazy. Jeho styl vyprávění je vyloženě pohádkový a malí čtenáři se nenásilnou formou dozví, jak má správně vypadat přímá řeč nebo tázací věty.

Byla by škoda pohádky číst jen v duchu, protože tu největší zábavu si užijete při hlasitém čtení. Kromě chytáků v podobě obrázků jsou tady jazykolamy, těžko vyslovitelná slova a množství citoslovcí. Věty jsou krátké a úderné. Postavy často vykřikují, něčeho se děsí, nebo vyjadřují radost. Text působí nesmírně živě a vy se přistihnete při myšlence, proč tímhle stylem nepíší svá díla i romanopisci.

S knihou Malované čtení si užijete spoustu zábavy a je úplně jedno, kolik je vám let.  Počítejte s tím, že když pohádky budete číst spolu se svými ratolestmi, nevyhnete se hlasitému čtení. Všechny děti jsou totiž soutěživé a mají škodolibou radost z toho, když své rodiče na něčem nachytají. Tak vám držím palce, abyste doplňování slov z obrázků zvládli alespoň tak, jako vaše děti.