Čeští i zahraniční autoři, knihy pro děti i dospělé – SLEVY AŽ 50 %

Recenze: Má temná Vanessa

Vanessa je pohledná a chytrá rusovláska. Jacob je vzdělaný a atraktivní chlap. Když jí vyzná lásku a poprvé ji políbí, je Vanessa na vrcholu blaha. Problém ale je jejich věkový rozdíl. A také to, že Vanessa je patnáctiletá studentka a on její učitel literatury.

Americká spisovatelka Kate Elizabeth Russelová navštěvovala prestižní soukromou školu a poté vystudovala anglickou literaturu, ze které získala doktorát. Má temná Vanessa je jejím literárním debutem a na první pohled by se mohlo zdát, že jde o biografii. Tomu se ale autorka brání a všechno, co napsala, je podle ní fikce inspirovaná mnoha příběhy dospívajících nymfiček. Knihu u nás vydalo nakladatelství Kniha Zlín a řekla bych, že Má temná Vanessa se zapíše do dějin stejně jako Lolita.

Ostatně, autorka přiznává, že v něčem vycházela z příběhu stárnoucího pedofila a jeho mladičké Lolitky. Má temná Vanessa je psychologický román, a pokud jej nazvete thrillerem, nejspíš nebudete daleko od pravdy. Hlavní postavou románu je dívka, se kterou se poprvé setkáváme v jejích patnácti letech. Tehdy se nechá pobláznit svým pětačtyřicetiletým učitelem. Vanesse lichotí, že ji Jacob považuje za svou nejchytřejší studentku, a tak netrvá dlouho a mezi těmi dvěma vznikne vztah. Dívka se stane jeho milenkou a naivně věří, že je láska jeho života.

Dospělá Vanessa je konfrontována s jinou dívkou, která s „jejím“ Jacobem prožila něco podobného. Dívka Jacoba nařkla ze zneužívání a jejich kontakt chápe jako znásilnění. Dívka chce, aby Vanessa veřejně vyprávěla svůj příběh, ale jak by mohla? Vanessa totiž stále věří tomu, že celý její život není příběhem o zneužívání, ale milostným příběhem o opravdové lásce. Nám, čtenářům, je jasné, o co šlo, a je téměř dojemné sledovat, jak Vanessa vypráví o svém milenci. Budeme žasnout nad její naivitou a budeme se divit tomu, co všechno si od něj nechala líbit.

Hlavním tématem tady nejsou sexuální hrátky mezi pedofilem a jeho objektem, a dokonce ani konfrontace oběti s násilníkem. Všechno se točí kolem Vanessy a toho, jakým způsobem Jacob ovlivnil její vývoj, vztahy s muži i její profesní budoucnost. Jacob je skvělý manipulátor, zneužívá všechny triky, jaké je možné vymyslet, ale dokáže ho Vanessa prokouknout? Má temná Vanessa je drsný a temný příběh, přesto je to jistým zvráceným způsobem vyprávění o lásce a důvěře. Autorka napsala román z pohledu mladé dívky, která se nepovažuje za oběť, nýbrž za svůdkyni. Otázka ale je, zda jí právě tohle nevsugeroval její milenec.

Kate Elizabeth Russelová si vybrala ožehavé téma, a to, jak jej zpracovala, možná někteří čtenáři odsoudí. Má temná Vanessa je rozporuplná kniha a záleží na každém z nás, jaký si udělá závěr a jaké ponaučení si z ní odnese. Vanessu můžete litovat, můžete s ní nesouhlasit a nejspíš ji nebudete chápat, ale pravda je, že jí budete viset na rtech a budete zvědaví, co udělá na další stránce. Autorčin styl je navzdory brutálním scénám nadmíru poetický a krásný. Vanessa i Jacob často citují z klasiků a na obou je znát, že milují literaturu. Milují ale i jeden druhého? A co je podle nich láska? Máte-li rádi originální příběhy, které s vámi pořádně zacloumají, tak si tuhle knihu rozhodně nenechte ujít.