Recenze: Kulový blesk

Vynikající kniha – surrealistický a přesto „uvěřitelný“ příběh dělá z Kulového blesku skvělou sci-fi!

Tato kniha byla napsána ještě před slavnou trilogií Vzpomínka na Zemi, takže by leckoho mohlo napadnout, zda nebyla zamýšlena jako jistý literární pokus, jímž si chtěl mezitím již slavný a obdivovaný čínský spisovatel „otestovat“ své schopnosti a vlohy pro žánr science-fiction. Jinak řečeno – nemusí se zdát být úplně od věci otázka, zda v případě Kulového blesku nejde pouze o jakýsi prvoplánový (a tím pádem i kvalitativně nezávazný) „prototyp“ budoucích „opravdových“ knih. Všechny, kdo by snad takto uvažovali, mohu hned zkraje ujistit, že jejich obavy jsou naprosto liché – po přečtení jeho prvotiny je mi totiž jasné, že Liou Cch´-Sin píše od samého začátku jedním slovem skvěle!

V den svých čtrnáctých narozenin přijde Čchen za tragických okolností o oba rodiče. Jsou zabiti kulovým bleskem, který během bouřky vnikne do místnosti, kde probíhá rodinná oslava a z chlapce se tak v jediném okamžiku stává sirotek, jemuž se na prahu dospělosti zhroutil svět. S bolestnou ztrátou se posléze rozhodne vyrovnat studiem fyzikálních jevů, způsobujících efekt kulového blesku – cítí, že jedině tak se může osvobodit od psychických traumat, spojených s děsivými vzpomínkami. Zbavit onen podivný a v případě milovaných rodičů i smrtící přírodní úkaz jeho tajemství a (když to bude možné) přeměnit jej z destruktivního na užitečný zdroj energie – to bude od nynějška smyslem života mladého muže...

Liou Cch´-Sin se nám představuje jako neobyčejně vyzrálý a vynalézavý autor, jehož hlavní devízou jsou vynikající znalosti z mnoha vědních oborů, především tedy z fyziky. Z tohoto výživného podhoubí pak vyrůstají jeho na první pohled snad poněkud krkolomné, zároveň však zcela uvěřitelné futurologické vize. Při všem tomto literárním experimentování je ovšem pro čínského spisovatele charakteristické to, že se nikdy nenechá strhnout k fantaskním, na čtenářovo ohromení vypočítaným efektům, ale programově zůstává na půdě uměřenosti, věcnosti a „vědecko-fantastické“ ukázněnosti. Právě tím je však jeho tvorba tak fascinující!

Ústřední téma knihy bylo zvoleno vskutku promyšleně – kulový blesk (jak jsem si zjistil na Wikipedii) je fenomén, který dodnes není uspokojivě vysvětlen a nabízí tudíž pro literární žánr science-fiction celou řadu možných „použití“. Jeden příklad za všechny: Co kdyby se podařilo vytvořit kulový blesk takříkajíc uměle – nedal by se pak takový „vynález zkázy“ využít jako obranný štít proti nepřátelským letounům a raketám? Když tedy Liou Cch´-Sin vrhl kostky právě takto, nic mu pak již nedokázalo zabránit v ekvilibristickém rozvíjení základní myšlenky a ve zkonstruování vědecko-fantastického příběhu par excellence.

Je sice pravda, že zhruba první polovina knihy plyne možná až příliš poklidně a teprve poté začne děj „nabírat na obrátkách“, to ovšem nijak nezmenšuje jednoznačně pozitivní dojem z četby. A určitě nesmím zapomenout ještě na jedno velké plus – vynikajícím nápadem bylo totiž zakomponování některých teorií z oblasti kvantové fyziky do dějové linie, díky čemuž se v Kulovém blesku objevují i mysteriózní, ba hororové prvky. Avšak i ony spočívají na racionálních základech a nijak nenarušují celkové „vědecké“ vyznění knihy.

Tajemství literárního fenoménu jménem Liou Cch´-Sin spočívá v tom, že tento přemýšlivý Číňan dokáže jednak držet krok s bouřlivým rozvojem moderní vědy jako celku a také (a především) s neobyčejnou kreativností „předpovídat“ praktické důsledky, které mohou vyplynout z některých postulátů teoretické fyziky. Zjevným důkazem právě řečeného je i kniha Kulový blesk a mně tudíž nezbývá nic jiného, než ji jakožto mimořádně povedenou doporučit všem příznivcům kvalitní sci-fi.