Recenze: Kuchařka rodiny dona Corleona

Milovníky trilogie Kmotr a také italského a amerického jídla potěší vydání Kuchařky rodiny dona Corleona v nakladatelství Slovart.

Na tomto titulu mě zaujalo především spojení americko-italské kuchyně a byla jsem moc zvědavá, jaké pokrmy v ní budou prezentovány. Motiv Kmotra šel pro mě do pozadí, ale po přečtení si plánuju toto kultovní dílo pustit a těším se, až v něm budu hledat nejrůznější popisované zajímavosti.

Kniha začíná úvodem a zamyšlením nad italskou spíží, kde Liliana Battleová představuje hlavní suroviny. Už na tomto místě mě zaujal její styl, kde například u olivového oleje vysvětluje, že řada receptů v knize nespecifikuje přesné množství oleje, protože žádný Ital neodměřuje. „Italská kuchyně pracuje s chutí instinktivně. Jeden šplích oleje znamená zhruba tři polévkové lžíce, ale neodměřujte je Prostě šplíchněte. Pokud se vám pánev zdá suchá, přidejte ještě trochu. Řiďte se citem,“ popisuje.

Následují recepty na antipasti a marinované olivy a následně se kuchařka dělí na kapitoly: pečivo a pizzu, polévky a risotta, těstoviny, maso kuře a mořské plody, saláty a zelenina a dezerty. V závěru jsou ještě popsány druhy těstovin, naleznete zde také informace o autorce a fotografce a poděkování.

Při čtení jsem měla po ruce lepicí štítky, abych si označila pokrmy, které chci určitě vyzkoušet. Také díky skvěle nafoceným výsledným jídlům od Stacey Tyzzerové jsem jich použila opravdu hodně. Z těstovin mě zaujala například Pasta e fagioli s pancettou a fazolemi, těstoviny podle Sonnyho Corleona (známé jako pasta arrabiata), orrechiette s brokolicí a klobáskami nebo manicotti. A za zmínku rozhodně stojí těstoviny s vodkou, kde vodka podle autorky dodává omáčce sladkost a smetaně říz. Patří tam jen malé množství, ale má mocný účinek. Nalákaly mě také francini, což jsou kuličky z rýže a sýra, kuřecí cacciatore plné zeleniny, ossobuco z telecí kližky, hovězí braciole, nebo sicilský salát s fenyklem a pomerančem. Co se týče dezertů, tak mám v plánu mandlové sušenky a také koláč s olivovým olejem a pomerančem.

Jelikož se jedná o italskou kuchařku, nemohla jsem vynechat a rovnou vyzkoušet pizzu. K přípravě těsta byla potřeba voda, cukr, sůl, sušené droždí a olivový olej, povrch jsme pokryli rajčatovou omáčkou, mozzarellou a bazalkou a výsledek stál opravdu za to, i když příště ji musíme vytáhnout z trouby o něco dříve. S těstem se dobře pracovalo, bylo křupavé a rozhodně si jej přepíšu do svého zápisníku s recepty. A příště z něj zkusím připravit grissini nebo pizza koláč s klobáskami.

Obvykle bývám skeptická k titulům, které vycházejí z nějakého fenoménu jako je oblíbený film nebo knižní série. Dost často se totiž jen snaží svést na jejich popularitě a jejich kvalita pokulhává. To však v tomto případě rozhodně neplatí! Kuchařka je velmi dobře zpracovaná a je z ní patrná vášeň jak pro film, tak pro vaření a oboje je dobře vyváženo. Moc se mi tady toto propojení líbí a jsem si jistá, že se na film podívám a kniha mi u toho bude sekundovat. Navíc neskončí v knihovně, ale budu ji mít po ruce v kuchyni a experimentovat. Víc takových knih!

Autorka knihy Liliana Battleová vyrůstala v jihoitalské rodině a propojení mezi jídlem a rodinou ji přivedlo k vášni pro vaření. Objevila se v australské verzi soutěže Masterchef a následně vydala svou první, čtenářsky úspěšnou kuchařku Easy Home Cooking Italian Style (Snadné vaření po italsku), následovanou knihami Food for Sharing (Jídlo se má sdílet) a The Sweet Life (Sladký život). Momentálně působí jako autorka na volné noze a její příspěvky se vyskytují na webech zaměřených na recepty i na jejím blogu. Bydlí s manželem a dvěma syny na severozápadě Austrálie.

Hodnocení: 95 %
Autor: Jana Langerová