Recenze: Knihovnička Wednesday Addamsové

Seznamte se. Jmenuje se Wednesday Addamsová a je trošku jiná než ostatní holčičky. Miluje všechno perverzní, je morbidní až sadistická. Nedokáže projevit emoce, a jestli má z něčeho potěšení, pak je to utrpení druhých. Libuje si ve všem temném a její čtenářský deníček je divný stejně jako ona.

Předpokládám, že Wednesday Addamsovou není potřeba nějak blíže popisovat. Addamsovu rodinu znají všechny generace. Malé děti, jejich rodiče i prarodiče. Kdysi to byl obrovský hit a my je známe nejen v knižní, ale také ve filmové podobě. Nakladatelství Jota před časem vydalo knihu Addamsova rodina a aktuální Knihovnička Wednesday Addamsové na ni volně navazuje. Na svědomí ji mají dvě autorky. Alexandra Westová a Calliope Glassová milují černý humor a nadsázku, proto jejich knihu berte s rezervou.

Knihovnička Wednesday Addamsové je pomyslný čtenářský deník, do kterého si Wednesday zapisuje knihy, které ji zaujaly. Ačkoliv je kniha určená dětem, něco mi říká, že nejmenší čtenáři by nemuseli pochopit, že není míněná vážně. V tom případě by se vyděsili a vy byste jim museli hodně dlouho vysvětlovat, že je to jenom jako. Naopak si myslím, že dospělí budou z knížky vyloženě nadšení. Wednesday si vybrala knihy, které se týkají umírání a vraždění. Má slabost pro šílené hlavní hrdiny, a když je někdo jiný, stejně jako ona, pocítí k němu cosi, co připomíná sympatie.

My, kteří jsme prošli základní a střední školou, známe všechny zmíněné klasické knihy, třebaže my je četli vcelku a nevybírali jsme z nich pouze nechutné nebo hrůzostrašné pasáže. Tenhle deníček by se klidně dal označit jako „panoptikum hrůzy.“ Jediná hrdinka, která je víceméně normální, je Jana Eyrová. Wednesday si ji vybrala, protože jde o komplikovanou osobnost, která pohrdá sama sebou. A to je přesně to, co Wednesday přitahuje. Jaké další knihy si vybrala? Najdeme tady Draculu, Frankensteina, Jekylla a Hyda, Mackbetha nebo pohádky bratří Grimmů. Mezi námi, objeví se tu všechno, z čeho byste mohli mít noční můry.

Kniha obsahuje ukázky a citáty z klasických děl, což je samo o sobě fajn. Je vtipné sledovat, které pasáže si Wednesday vybrala, a také není na škodu si připomenout povinnou školní četbu. To, v čem je kniha naprosto úžasná, jsou hlášky a komentáře, kterými Wednesday knihy komentuje. Nevím, zda autorky chtěly docílit toho, že se budete bát, ale já se především strašně chechtala. Wednesday je puberťačka, takže je a priori znechucená ze všeho, co zavání klasikou.

Nesnáší lidi, pohrdá láskou, a protože je to ona, nebere si žádné servítky. Vždycky vám řekne, co si myslí, a její humor je hodně drsný, ba až černý. Ona sama působí téměř až autisticky a sama si to ani neuvědomuje. Pokud nejste otrlí cynici jako ona, je docela možné, že některé průpovídky nerozdýcháte a budete se nad nimi pohoršovat. Přesně kvůli tomu se do knihy zamilují vaše pubertální ratolesti. A je docela možné, že díky Wednesday Addamsové vezmou na milost i klasická díla. Díky Knihovničce Wednesday Addamsové totiž zjistí, že některé knihy jsou fakt husté a že klasika nerovná se nuda.