Novinka Blanky Malé: humorná i pikantní – mimořádně se slevou 25 %

Recenze: Když zpívá slavík

Příběh dvou naprosto rozdílných žen, které spojila náhoda a obrovská vášeň pro vědu. Ačkoliv od sebe žily tisíce kilometrů daleko, prožívaly společně všechny důležité i méně důležité milníky prostřednictvím psaní četných dopisů. Moc mě bavily hádanky, které si vzájemně v dopisech pokládaly.

Hedy řeší problém s prosazením se v Hollywoodu zejména kvůli svému německému přízvuku, stydlivá a uzavřená Judy naopak problém s prosazením se ve světě, kterému vládnou muži. Proč? Nikoliv z nedostatku znalostí či píle, ale kvůli svému ženství. Pro dnešní mladé dívky naprosto neuvěřitelná věc. Zřejmě už si ani neumíme představit, jak těžce za sebe samé musely ženy dříve bojovat.

„Přestože ženy směly studovat, neměly povoleno obdržet oficiální titul ani žádné vyznamenání.“ – citace z knihy, str. 29 –

I přes velká příkoří se Judy podaří vystudovat Cambridgeskou univerzitu a ve 30. letech 20. století se tak stává doslova vědkyní – průkopnicí. V práci potkává svého životního druha, který je jí tou největší oporou při všech možných karambolech.

Hedvika, alias Hedy, v osobním životě naopak dost škobrtá. Podléhá marnotratným vztahům a přechází od muže k muži. Zato v pracovním životě se šplhá v žebříčku popularity výš a výš. A ačkoliv se jí v Hollywoodu daří, v jejím nitru se stále hlasitěji ozývá touha něco dokázat, touha věnovat se něčemu „většímu“ než uměleckému řemeslu.

V Evropě zuří válka a Angličané zažívají pár dosti peprných bombových útoků. Přesto přese všechno Judy s Tomem prožívají nadto vlastní tragédie, které nejsou v bolení těla, duše ani srdce o nic menší než válečná vřava. Někdy nás vlastní bolest dokáže postavit na nohy a jen díky ní jsme schopni učinit ohromné věci, a právě tyto dvě ženy jsou toho nebývalým důkazem. Neobyčejné úsilí dvou výtečných fyziků a jedné herečky zvrátit průběh války ve prospěch spojenců je plné nevídaného odhodlání, jenže se ukáže i jeho odvrácená stránka.

Když zpívá slavík je čtivý příběh jednoho silného přátelství mezi ženami, které musely zápasit s neskutečnými předsudky, s mužským egoismem, všude dřímajícím despektem a nadřazeností a dokazovat své předpoklady a zkušenosti milionkrát tvrději než mužští kolegové. A víte co? Ono se jim to podaří. I když to nebylo hned, tak dnešní doba to dokládá jasně – ženy mohou studovat, pracovat, a to dokonce i v profesích, ve kterých by nás to dříve ani nenapadlo. Nicméně i ve 21. století ženy stále bojují s určitými nepravostmi. Nezbývá než pevně věřit, že i ty brzy překonáme…