Svatava Bartošová: Má dcera Iveta – nově v prodeji 2. rozšířené vydání

Recenze: Když byla hodná

Dokonalý krimiromán s hrdiny, kteří si prošli svým vlastním peklem, bojují se svými démony a zároveň chtějí pomáhat všem ostatním. Znáte hodnou a zlobivou holku? A chcete vědět, co se dělo, když byla hodná? Dejte si však pozor, budeme si „vyprávět příběhy, které nikdo nikdy vyprávět neměl, ani šeptem“.

Míša, robot, šunka, hodná holka, kniha měsíce... Co jsem si to tu vyrobil za šílený nákupní seznam? Jo, moment, ono je to naopak. Dneska to bude o knize měsíce května Když byla hodná od Michaela Robothama. Autora, jenž dokáže do nejmenších detailů ve svých knihách ukrýt naprosto šílené postavy s naprosto šílenými vlastnostmi.

Michael Robotham je australský investigativní novinář, který se od 90. let naplno věnuje psaní knih, mimo jiné i biografií známých osobností. Populární jsou však zejména jeho psychologické thrillery. Byly přeloženy do 26 jazyků a vydány ve více než 50 zemích. Pravidelně se objevují mezi bestsellery a vyhrávají ceny za nejlepší australskou detektivku. Robotham je taktéž držitelem britské i americké literární ceny. Pokud rádi čtete knihy v angličtině, klikněte si, máme je taky.

Po úspěšné sérii detektivních thrillerů s klinickým psychologem Josephem O'Loughlinem v hlavní roli nyní nastupuje jeho student z fakulty Cyrus Haven. Ten v knize Hodná a zlobivá holka vyšetřuje vraždu mladé nadějné bruslařky a zároveň se snaží rozkrýt příběh Evie Cormacové. Holky nalezené v krabici za zdí tajné místnosti. Holky, jež tam přežila strašlivé mučení a pozdější rozklad těla člověka, který v domě žil s ní. Byl jejím věznitelem či přítelem? Před kým se Evie vlastně schovávala? A co je vůbec zač? Dosud ji nikdo nedokázal identifikovat, neexistují žádné záznamy o jejím životě, rodině, příbuzných. Nikdo nezná její věk ani pravé jméno. Nikdo neví, kdo vlastně je a co se jí přihodilo. A ona je odhodlaná nechat minulost pohřbenou a tajemství neodhalena.

„Jeden člověk z každých asi pěti set má osmdesátiprocentní úspěšnost při rozpoznávání mluvených nepravd. Evie je výjimka. Jedinečná. Nesplete se skoro nikdy – ne, když toho člověka vidí před sebou.“ Tohle a také stigmata, která si s sebou nese z minulosti, je jejím největším nepřítelem a zároveň největším spojencem. Ukrytá za zdmi dětského domova si okolo sebe vytvořila neviditelnou bariéru lží, které sama rafinovaně používá z jednoho jediného důvodu: PŘEŽÍT.

V první knize, jejíž recenzi jsem psal zde, schopnosti Evie pomáhaly Cyrusovi přijít na kloub vraždě bruslařky, nový příběh Když byla hodná pomalu střípek po střípku odhaluje Eviinu minulost. Jednou z hlavních postav je nyní i bývalá policistka Sacha Hopewellová. Ta, co Evie před lety objevila v tom prokletém domě. Cyrusova zvědavost mu velila Sachu vyhledat a nyní společně pracují na případu údajné sebevraždy policisty. Postupně však zjišťujeme, že všechno je spojeno se vším a zdánlivě jednoduchý případ je prorostený skrz na skrz společností. A že společnost je jen loutkou v rukách mnohem mocnějších. Těch, kteří na každého něco vědí. A kteří neváhají udělat naprosto cokoli, aby tomu tak zůstalo i nadále. Co myslíte, podaří se někde mezi stranami 1 a 444 nalézt spravedlnost?

Tahle kniha je nabitá energií, emocemi, hrůzou, ovšem najdete tam i pohádkovou babičku a zlého vlka. Pokud nevěříte, nalistujte stranu 133. Jo, a ještě jedna zajímavost – Cyrus se zná s Jezevcem, tak pozor na něj! V každém případě, pokud jste ještě nečetli Hodnou a zlobivou holku, doporučuju si je pořídit obě najednou, protože Když byla hodná na ni pěkně navazuje. Dá se sice přečíst samostatně i bez vědomostí z prvního dílu, ale proč si to kazit, když takto pospolu můžete ušetřit na poštovném, a ještě k tomu i snížit svou uhlíkovou stopu za druhou dopravu. :-)

„Nejsem si jistý, jestli Evie dokážu zachránit. Žádné množství lásky nebo něžnosti nebo uplynulého času nevymaže hrůzy z její minulosti, ale ona tu pořád je, pere se jako démon, jako lev v kleci. Pere se jako dívka s tváří anděla a tisícem neviditelných jizev.“ A prát se bude i dál. Že jo, Míšo Robothame?

Autor: Petr Hořínek