Recenze: Kapka Ája

Chcete vědět, jak to vypadá ve škole pro vodní kapky? Neváhejte, čeká na vás velké dobrodružství s kapkou Ájou. A ani vám nepřijde, že jste se u této pohádky i mnohému doopravdy naučili.

Knihu Kapka Ája napsala česká spisovatelka Alena Mornštajnová, kterou mnozí čtenáři znají asi spíše jako autorku knih pro dospělé. Musím říct, že její knihy patří mezi mé nejoblíbenější a vřele je všem okolo sebe doporučuji. A přestože Alena Mornštanjnová není žádnou začátečníci ani co se týče dětské literatury (například už vyšlo Strašidýlko Stráša nebo Teribear), pro mě a mé děti to byla od této spisovatelky dětská premiéra. Obě mé děti totiž milují vodu a pořád se mě vyptávají, co se s tou vodou vlastně děje a zajímá je jednoduše celý koloběh vody na Zemi. Nutno podotknout, že mají 4 a 6 let. Proto, když jsem se dozvěděla, že má vyjít kniha Kapka Ája, věděla jsem, že si ji musíme nutně pořídit.

Vodní kapka Ája je hlavní hrdinkou celého příběhu, jak už napovídá název knihy. Bydlí v nebeském rybníce, a protože vodní kapky mají velkou zodpovědnost, aby všechno zvládly, je nejvyšší čas, aby se i ona všechno naučila. A tak ji tatínek s maminkou pošlou do školy. Kapka Ája se do školy velmi těšila, i když tam byla nejmenší a nejmladší kapkou. To ale ještě netušila, že tam chodí i nejprotivnější kapka z celého rybníka, kapka Dája, která si na ni doslova zasedla. A tak kromě toho, že se kapka Ája učí spoustu užitečných věcí, jako je například tvorba duhy nebo vypařování, čeká nás i několik zákeřných naschválů. Nebyla by to ale ta správná pohádka, kdyby na konci nezvítězilo dobro nad zlem a všichni se poučili ze svých chyb. Než se tak ale stane, čeká nás ještě pořádně napínavé dobrodružství. Kapky Ája a Dája jsou unášeny silným proudem řeky směrem do moře. Jak se společně zvládnou dostat zase domů, když Dája nemá ráda Áju? A nebojte se, kromě napínavého dobrodružství není nouze ani o spoustu vtipných situací.

Kniha Kapka Ája obsahuje celkem 14 kapitol a na začátku nás zavádí do školy pro vodní kapky. Celou knihou nás provázejí krásné ilustrace Galiny Miklínové. Kromě samotného příběhu je sem tam uprostřed knihy vysvětleno pár „vodních“ pojmů. Například co je to pára, jinovatka, horký pramen, slepé rameno a podobně. Jedná se vždy o pojmy, které se objeví v příběhu, a tak podrobněji vysvětlují, o čem jsme četli. Nebojte, nejsou to žádné vědecké poučky. Vysvětleno je to tak, aby tomu správně porozuměly děti.

S touto novinkou Aleny Mornštajnové se toho dozvíte o vodě opravdu mnoho. Ale co je nejdůležitější, ještě se u toho s dětmi náramně pobavíte. A tak si tento skvělý vodní příběh o jedné kapičce nenechte ujít. Minimálně na léto příjemně ochladí. 😊

Autor: Míša