Recenze: Jak na sítě

Po knize Jak na sítě jsem sáhl z profesní povinnosti. Jsem marketér a věnuji se právě sociálním sítím.

Na úvod musím říct, že pokud jste člověk trošku kovanější v sociálních sítích, tak je kniha místy poněkud nudná a některé pasáže očima rychle řádek po řádku přeskakujete a hledáte něco dalšího, co by vás chytlo a obohatilo. Narazíte na pasáže typu: „na Twitteru se diskutuje“, „na YouTube mějte kvalitní video“, „na Instagram dávejte kvalitní fotky“ apod.

Průměrný marketér nebo šikovný majitel byznysu, kterému nejsou sociální sítě cizí, se pravděpodobně až tak nic světoborného nedozví. Není to tedy kniha, díky které by vás najednou osvítil Duch svatý a za pár měsíců jste nakopli byznys o 100 %. Ale na druhou stranu se utvrdíte v tom, že informace z knihy nějakým způsobem už znáte a můžete se cítit, že jste dostatečně kvalifikovaný pro to, co děláte.

Když se odpoutám od osobní roviny, tak myslím, že kniha může být skvělá pro určitou starší generaci šéfů ve velkých firmách, kteří těm „internetům” až tak nevěří a potřebují více hmatatelných informací a důkazů. V současném světě marketingu platí již úplně jiná pravidla, než na která byla tato generace zvyklá. Takže si myslím, že kniha Jak na sítě je šitá na míru právě této cílové skupině -  šéfům a majitelům velkých firem, kteří si založili první profil na sociálních sítích někdy nedávno, protože všude slyší, že je to cool. Sice Facebook navštíví maximálně jednou za rok, když jim do e-mailu přijde upozornění, že je někdo nový požádal o přátelství. Ale chtějí jít s dobou. Tímto tuto generaci nijak nehatím, ba naopak jsou to lidé, kteří jsou skvělí zase v jiných oblastech byznysu, ale sociální sítě prostě nejsou jejich šálkem kávy. Tato cílová skupina dle mého názoru nejvíce ocení a zužitkuje informace obsažené v knize.

Další člověk, kterému by se kniha mohla hodit, je pravděpodobně ten, který potřebuje zbraň na svého šéfa. Představte si, že jste mladý marketér plný ideálů v marketingovém oddělení nějakého velkého korporátu a šéfuje vám starší člověk, který nemá úplně představu o tom, jak by se ty sociální sítě měly dělat, ale prostě nějak na vás dá. Tato kniha by mohla být vaše zbraň. Dejte ji šéfovi přečíst, ten si z ní určitě pár poznatků odnese, začne vám více důvěřovat, protože pochopí, že opravdu není nutné být na Instagramu, když prodáváte bojlery a kamna.

Třetí typ člověka, který ocení tuto knihu, je víceméně kdokoliv, kdo nemá žádné marketingové zkušenosti se sociálními sítěmi a chtěl bych se v této oblasti nějak profesně rozvíjet. Určitě ji doporučuji absolventům ekonomických škol se zaměřením na marketing, kteří se chtějí uchytit právě v nějaké firmě, marketingové agentuře nebo být na volné noze. Kniha poradí, jak začít se sociálními sítěmi a správou obsahu. Nečekejte, že po jejím přečtení budete mít doktorát z Facebooku, ale určitě vám ukáže jinou rovinu, jak nad sociálními sítěmi přemýšlet. Veškeré další zkušenosti získáte pouze praxí.

Obecně jsem měl z knihy Jak na sítě dobrý pocit a je vidět, že se autorky snažily do ní napěchovat co nejvíce informací. Místy toho bylo zbytečně moc, místy mě obsah bavil a myslím, že mě i obohatil. Zejména příklady z praxe, za které určitě dávám plusové body. Knihu ještě povyšuje to, že ji vydalo nakladatelství Jan Melvil Publishing, které je mi velmi blízké a pokaždé pustí do oběhu velmi kvalitní čtení. :-)

Autor: Jan Pekárek