Recenze: Inkoust

Marni je rozvedená matka a nadšená tatérka. V jejím životě se skrývá několik temných tajemství a existují věci, na které chce zapomenout. Francis je o osm let mladší inspektor považovaný za protekčního spratka. Ti dva se dali dohromady během vyšetřování brutální vraždy a nyní je osud opět svedl dohromady.

Angličanka Alison Belshamová začala psát, protože se chtěla stát scénáristkou. Po letech strávených doma s rodinou se rozhodla uskutečnit svůj sen o psaní. Její debut, román "Tatérka", vyhrál v roce 2016 první místo v soutěži Pitch Perfect pořádané během skotského festivalu detektivek Bloody Scotland. Tatérka oslnila porotu i čtenáře a kniha se stala bestsellerem. U nás ji vydalo nakladatelství Plus a nyní v nakladatelství Kniha Zlín vychází volné pokračování s názvem Inkoust.

Co se týče žánru, Inkoust je skvělým a čtivým mixem napínavého thrilleru, klasické detektivní hádanky a krimi románu založeného na vyšetřování. Belshamová má načteno, v žánru mystery se skvěle orientuje, a tak dokázala využít všechno, co mají rádi čtenáři a čtenářky napínavých příběhů. Ryze americký thriller o sériovém vrahovi se tu prolíná s anglickou křížovkou a výběr hlavních hrdinů vás doslova nadchne.

Pátrání vede devětadvacetiletý Francis Sullivan, který se krátce předtím dostal do funkce inspektora. Mnozí mají za to, že to bylo jen díky kariéře jeho otce, a fajn je, že pochybnostmi trpí i sám Francis. Vybrat si sympatického chlápka odvedle se ukázalo skvělým tahem. Budete mu držet palce a budete si přát, aby sériového vraha chytil už jen proto, aby svým kolegům dokázal, že je skvělý vyšetřovatel. Ve dvojici s tatérkou Marni Mullinsovou mu to sekne a čtenářky se můžou těšit na zajímavý vývoj jejich vztahu.

Marni je prototypem zlobivé holky, která si nepotrpí na spořádaný život. Její vztah k bývalému manželovi je všelijaký a trápení má tolik, že by jí záviděli i rozháraní severští hrdinové. Tihle dva se setkají při pátrání po sériovém vrahovi, který atraktivním ženám vyřezává do těl stigmata, jaká měl Ježíš. Celé je to o to horší, že první obětí je přítelkyně Alexe Mullinse, syna Marni. Policie i veřejnost má jasno, a tak Francis a Marni pátrají po skutečném vrahovi na vlastní pěst. Hrůza tu není samoúčelná a všechny skutky mají svou logiku.

Navíc autorka dokáže skloubit děs s krásou a horor s poezií. Inkoust je ódou na tetování a ani nemusíte vidět autorčinu fotku, aby vám bylo jasné, že i ona má slabost pro obrázky na těle. Belshamová je originální vypravěčka, která si pohrála s formou i stylistickými prostředky. Vždy jde k podstatě věci a nezdržuje se malichernostmi. Možná bude chvilku trvat, než si na její surový a poměrně cynický styl vyprávění zvyknete, ale záhy si na něm vytvoříte závislost. V kapitolách psaných kurzívou se dozvíte něco málo o vrahovi a vy budete šokováni tím, jak zvrácené může být lidské myšlení. Zároveň se ale nevyhnete obdivu nad tím, jak bohatý může být jazyk a jak je možné vylíčit něco, co je ze své podstaty nechutné a úchylné.

Protože jsme v detektivce, na konci se dočkáte několika šokujících překvapení. Zápletka je promyšlená do nejmenších detailů a našim hrdinům nebude dělat problém udržet vás v napětí od začátku do konce. Jestliže jste stejně jako Alison Belshamová a její Marni i vy podlehli vášni pro tetování, pak je tato kniha téměř povinností. Vy ostatní pochopíte, proč se lidé nechávají tetovat, a je docela možné, že i vy zatoužíte po nějaké okrase. Obě dámy totiž dokážou být velmi přesvědčivé.