Recenze: Hotel Atlantic

Dramaticko-emoční román o jednom velkém putování, roztrhané zemi i rodinách, lidských vztazích, budování nových domovů, ale i návratech do těch starých.

Kdysi dávno stál na západě Čech jeden hotel. Scházela se v něm významná smetánka, samí vybraní hosté. A možná že tam stojí dodnes. Kdo ví, zda bylo toto místo pouze smyšlenou inspirací, nebo se jedná o skutečné místo. Faktem je, že zde vyrůstala dívka Charlotta se svým otcem, majitelem hotelu Willym. Ten byl tak zaneprázdněn svými manažerskými povinnostmi, že z dcery byla přidrzlá volnomyšlenkářka, které nebylo nic svaté.

V Praze v té samé době pomalu dospívala Ferdinanda, jíž nikdo neřekl jinak než Ferda. Byla hodná, měla moc ráda svého bratra Jirku, své rodiče i tetu se strýčkem.

Těsně předtím, než nacisté zabrali Sudety a připravili jej i o hotel, poslal Willy Charlottu do Prahy ke své matce. Tam se Charlotta seznámila s Ferdou a postupně se spřátelily. Ovšem v okolí tou dobou atmosféra houstla a Židé začali být utlačováni i v Praze. Jistému němci se tehdy podařilo zorganizovat lodě, které by po Dunaji z Bratislavy dopluly až na blízký východ, kde by mohli žít šťastně až na věky věků.

Samotná cesta však připomíná Homérovu Odysseu a dost dlouho není jisté, zda lodě vůbec vyplují a jestli nakonec všichni jejich pasažéři svou nohou šlápnou na Izraelský či Palestinský břeh. Z poutníků se přes všechny peripetie stávají přátelé na život a na smrt. Někteří z nich vstoupí do svazku manželského, jiní si budou své partnery půjčovat jen k občasným radovánkám. Ptáček na obálce knihy může znázorňovat, že budou volní, ale stín klece pod ní naznačuje něco jiného.

Jen okrajově dostává v knize Hotel Atlantic slovo nacistické běsnění, přesto nebýt jeho, k ničemu z tohoto příběhu by nedošlo. A možná by tehdy tolik Židů neprchalo právě do této oblasti, kde od těch dob již nikdy nebyl klid a Izraelsko-Palestinské nepokoje jsou patrné dodnes. Když jsem vzal knihu do ruky, vůbec by mě nenapadlo, že asi v polovině čtení se znovu v této oblasti rozhoří nový konflikt.

Po sérii přečtených futuristických knih jsem potřeboval změnu žánru i doby, v níž se děj odehrává, a tahle novinka od Barbory Šťastné mé představy do puntíku splnila. Podtitul knihy láká na návraty domů a snad toho neprozradím tak moc, když uvedu, že Ferda i Charlotta svou cestu zpět do Československa najdou. Vždyť kniha je protkána několika flashforwardy, tedy příběhy, jež se stanou poté, co válka skončí.

Moc děkuji nakladatelství Motto a eshopu KNIHCENTRUM.cz za možnost se v těch 344 stranách Hotelu Atlantic na chvíli ztratit. Zkusíte to taky?

Autor: Petr Hořínek