Svatava Bartošová: Má dcera Iveta – nově v prodeji 2. rozšířené vydání

Recenze: Hodná a zlobivá holka

Evie Cormacová byla před šesti lety nalezena v bedně poblíž umučeného muže. Vyrůstá v ústavní péči a touží se začlenit do normálního života. Jenomže minulost má temné stíny. Dokáže jí pomoci psycholog Cyrus Haven? Anebo se oba řítí do záhuby?

Australský spisovatel Michael Robotham (1960) si vybudoval skvělou kariéru jako novinář v Anglii a Americe. Na počátku devadesátých let se rozhodl stát profesionálním spisovatelem. Díky praxi v investigativní žurnalistice napsal řadu čtivých knih, přičemž čtenáře a recenzenty nejvíce nadchly jeho psychologické thrillery a krimi romány. Jeho knihy jsou překládány do šestadvaceti jazyků a vycházejí ve více než padesáti zemích. Jeho thrillery u nás vydává nakladatelství Moba a výjimkou není ani žhavá novinka Hodná a zlobivá holka.

Existuje jen málo autorů, kterým se daří vytvářet živé a poutavé postavy, se kterými stojí a padá celá knižní série. Jedním z nich je právě Michael Robotham. Toho už proslavil svérázný psycholog Joe O’Loughlin. Evie Cormacová a Cyrus Haven jsou ústřední postavy nové série a vše nasvědčuje tomu, že se úspěch bude opakovat. A je docela možné, že tahle dvojice vám bude připadat ještě o kapánek lepší než Joe. Evie i Cyrus vám utkví v paměti a vypěstujete si na nich závislost.

Nejsou to žádní papíroví paňáci bez chuti a zápachu, ale naopak jde o báječné plnokrevné postavy z masa a kostí. Nebude vám dělat problém se s nimi ztotožnit a uvěříte jim každé slovo i gesto. A to i navzdory démonům, kterých se nedokážou zbavit. Evie je podivínská a excentrická osůbka, jaké tak milují severští autoři. Její duše je hodně pokřivená a vlastně není žádným překvapením, že si všichni přejí, aby navždycky zůstala zavřená v ústavu. Evie si kdysi prošla peklem a nikdo ji nedokáže přimět k tomu, aby mluvila o svém dětství.

Jediný, kdo jí nabídne pomocnou ruku, je forenzní psycholog Cyrus Haven. To poslední, co by potřeboval, je ztrácet čas s divnou a nebezpečnou dívkou, ale on už je prostě takový. Evie se mu postupně dostává pod kůži a jeho i vás překvapí, když se z ní stane pomocník při vyšetřování vraždy mladé dívky. Hodná a zlobivá holka je psychologický thriller, brutální krimi román i klasická detektivní hádanka založená na dedukci. Velkou roli tu hraje zneužívání, týrání dětí a také mezilidské vztahy. Zejména ty mezi nejbližšími. Téma je poněkud nechutné, ale Michael Robotham ho dokázal zpracovat vkusně a poutavě.

Místo, abyste knihu zhnuseně odložili, budete mu viset na rtech, zvědaví, jak se jeho hrdinové zachovají, když půjde do tuhého. Budou se držet pravidel? Nebo se utrhnou ze řetězu? Upřímně řečeno, u nich je možné všechno. Autor si bude hrát s vašimi očekáváními stejně jako s jazykem a stylem vyprávění. Místo patosu a klišé raději použije humor a vy budete mít pocit, že je jeden z mála autorů, který si na nic nehraje, protože to nemá zapotřebí.  Píše s lehkostí a také nadsázkou. Thriller Hodná a zlobivá holka zhltnete na jeden zátah a budete se těšit na to, čím vás Evie a Cyrus šokují příště. A jedno varování nakonec. Tohle je silně návykové čtení!