Novinka Blanky Malé: humorná i pikantní – mimořádně se slevou 25 %

Recenze: Hodina zmijí

Pětatřicetiletá Radka má na první pohled všechno, co si může od života přát. Skvěle našlápnutou kariéru, milujícího manžela a věrnou kamarádku. Jenomže někdo z jejího okolí zemře a na povrch začnou vyplouvat temná tajemství. Může věřit svým blízkým, anebo je všechno lež a manipulace?

Česká spisovatelka Sylva Lauerová vystudovala práva, tomuto povolání se ale nikdy nevěnovala. Kdybych měla vyjmenovat, čím vším se v životě zabývala, zabralo by to několik řádek. Lauerová je uznávaná spisovatelka, básnířka a mecenáška uměleckých projektů. Jako autorka se nevyhýbá žádnému žánru, pouští se do umělecké literatury stejně jako do té ryze komerční. Debutovala v roce 2007 erotických thrillerem „Hračka“ a od té doby jí vyšlo několik knih. Nejnovější Hodina zmijí vyšla v nakladatelství Vanaspen.

Mohla bych říci, že Sylva Lauerová píše romány pro ženy, ale to by nebylo zcela přesné. Ano, její příběhy jsou odkoukané ze života a vy jejím postavám věříte každé slovo, ale rozhodně nečekejte žádnou idylku zalitou sluncem. Ba právě naopak. Hodina zmijí je surová, drsná a brutální. Autorka v ní mistrně zpracovala aktuální téma a hodně znepokojivé je to, že věci, které se začnou dít Radce, by se klidně mohly stát i nám. A věřte mi, že to byste si nepřáli. Zpočátku to samozřejmě vypadá naprosto dokonale. Radka má všechno, co si kdy přála, a se svým životem je naprosto spokojená.

Když se nechá ukolébat (a to se týká i nás čtenářů) každodenní rutinou, zjistí, že jí za podezřelých okolností zemřela kamarádka. Ta údajně spadla ze skály na místě, kde to dobře znala. Radka nemá tendence hrát si na amatérského detektiva, ale okolnosti ji k tomu donutí. Je zatahována do intrik někoho, kdo moc dobře ví, co dělá. Hodina zmijí obsahuje detektivní zápletku, ale i tak je to spíše psychologický román pro moderní ženy, které už dávno ztratily iluze. Podobně jako je drsný příběh, je drsný i autorčin styl vyprávění. Sylva Lauerová se s ničím nepáře, pokaždé vás postaví před hotovou věc, aniž by brala ohled na vaše city.

Hodina zmijí není nabitá emocemi, nikdo si tu nehraje se slovíčky ani se zbytečně nevykecává. Dialogy střídá akce a nač se zdržovat zdlouhavými popisy nebo navozováním atmosféry? Dokážu si představit, že někdo „Hodinu zmijí“ převede do filmové podoby. Nevím, nakolik vám bude hlavní hrdinka sympatická, ale jsem si jistá tím, že se vám zažere pod kůži. Všechny postavy v knize se budou muset nějak rozhodnout, protože každá z nich se v určité chvíli dostane na rozcestí. Nebudete tušit, kam vás děj zavede, a na konci vás čeká několik parádních a možná až šokujících překvapení.

Sylva Lauerová psát umí a myslím, že je i skvělá manipulátorka. Bude si s vámi hrát jako kočka s myší a vy ji za to budete milovat. To, co mě hodně zajímalo, bylo, jak dopadne vztah Radky s jejím manželem. Budete si klást otázky stejně jako hlavní hrdinka, protože to, co Radka zažívá ve vztahu, není nijak výjimečné. Hodina zmijí je román, který místo odpovědí přinese další a další otázky. Není to laciná romance ani thriller pro efekt. Tohle je chytré čtení pro chytré ženy, které už ledacos prožily a o světě si myslí své. Tak co, jste takové i vy?