Recenze: Hitler a Habsburkové

Arcivévoda František Ferdinand měl řadu nepřátel. Mnozí mu zazlívali, že se oženil pod svou úroveň a že zradil habsburskou říši. Nikdo netušil, že existuje muž, který ho nenávidí tak moc, že vymýšlí plány, jak zničit celou jeho rodinu. Dotyčný se jmenoval Adolf Hitler a bylo otázkou času, kdy se dostane k moci.

Americký spisovatel James Longo je uznávaným odborníkem na historii. V současné době působí jako profesor na univerzitě, přednáší po celém světě a ve volném čase píše odborné a populárně naučné publikace. Na svém kontě má osm oceňovaných knih. Nejnovější studii Hitler a Habsburkové u nás vydalo nakladatelství Slovart. Co se týče názvu, tak je poněkud zavádějící. Napovídá, že hlavní roli tu bude mít Adolf Hitler, ale není to tak. Biografie Hitler a Habsburkové se týká především Habsburků a Hitler je zde pouze okrajovou postavou.

Autor se zaměřil především na arcivévodu Františka Ferdinanda. Ten se ve své době dopustil hrozného skandálu, protože si vydupal sňatek s chudou Žofií Chotkovou. Ta sice byla urozeného původu, ale bída ji donutila, aby se živila prací. To vadilo vládnoucím Habsburkům ještě víc než to, že Žofie byla slovanského původu. A právě původ byl to, co na ní nenáviděl Adolf Hitler. Když došlo ke svatbě Františka a Žofie, Hitler byl neúspěšným mladým mužem, který si nedokázal udržet práci. Už tehdy světu přísahal, že se pomstí. Pomstít se chtěl i Františkovi, který se odmítl oženit s dívkou germánského původu.

James Longo dokáže psát velice čtivě. Vykašlal se na letopočty a naštěstí pro nás se vyhnul omílání nezáživných faktů, která si můžeme najít v encyklopedii. Hitler a Habsburkové dýchají neuvěřitelnou člověčinou a čtou se jako společenský román. Hlavní postavy nejsou politici, ale lidé z masa a krve. Mají svoje problémy, jsou nešťastní a rádi by žili jinak, než žijí. František Ferdinand se kvůli lásce vzdal následnictví na habsburském trůnu a jeho žena a děti se musely smířit s tím, že s nimi šlechta zachází jako s odpadem.

František byl ale přesvědčený, že jen díky tomu se jeho dcery a synové budou moci provdat a oženit z lásky. Obrat nastal ve chvíli, kdy byl na Františka a Žofii spáchán atentát. Události vedly k první světové válce a my víme, co následovalo. Adolf Hitler se postupně vypracovával, a když se ve třicátých letech dostal k moci, měl jasno v tom, co udělá. Nenávist k Ferdinandovi a Žofii přenesl na jejich děti, a jakmile se naskytla příležitost, nechal oba Ferdinandovy syny deportovat do koncentračního tábora Dachau.

Publikace Hitler a Habsburkové je historická výpověď i strhující beletrie. Historické osobnosti nám ožijí před očima a my budeme mít pocit, že jsou nám blízcí a že je důvěrně známe. James Longo své vyprávění končí v těchto dnech, a tak se dozvíte, jak to bylo s jednotlivými příslušníky habsburského rodu. Možná si říkáte, že je jedno, v jaké společenské vrstvě se kdo narodil, ale díky téhle knížce si uvědomíte, že být šlechticem je celoživotní závazek. Znamená to sloužit své vlasti, pomáhat bližním a nikdy nezradit morálku a čest.