Recenze: Heydrich na Pražském hradě

„Musí nám být jasné, že v německých dějinách byly Čechy a Morava srdcem Říše, srdcem, které bylo v příznivých dobách vždy pevností němectví, citadelou Evropy.“ – citace z knihy, str. 37 –

Útlá, zato dosti vypovídající publikace obsahující Heydrichovy projevy, písemné zprávy, záznamy porad a plánů ve vztahu k Čechům a zemím Protektorátu Čechy a Morava. Kniha Emila Hrušky Heydrich na Pražském hradě, kterou v roce 2022 vydalo nakladatelství Epocha, předkládá překlady těchto dosud u nás nezveřejněných stenografických záznamů. Jak na Čechy Heydrich nahlížel? Jaké byly jeho plány s našim územím a národem? Jak se připravoval na řešení „konečné otázky“? Víme, že na území Protektorátu žilo asi 88 tisíc Židů a se všemi měl své plány. Za Heydricha nastal čas nejkrvavějšího teroru v dosavadních novodobých českých dějinách. Bylo zlikvidováno doposud existující torzo české autonomie, zhoršovaly se jak ekonomické, tak sociální poměry obyvatelstva.

Vše je čtenáři předloženo bez autorských komentářů, tím pádem si může každý z nás udělat vlastní úsudek a názor na Heydrichovo působení z postu Pražského hradu.

Z jednotlivých dokumentů je nám nad slunce jasné, že Heydrich nepatřil mezi dobré řečníky. Určitě neuměl oslovit masy tak, jako jeho idol Adolf Hitler. Heydrich se neuměl držet myšlenky, v projevech často odbíhal od tématu, někdy dokonce načnutou formulaci problému ani nedokončil. Pro jeho posluchače tak muselo být někdy hodně těžké pochopit, co jim chtěl samozvaný vůdce Protektorátu vlastně sdělit. My máme nyní možnost si jeho slova přečíst a nechat na sebe působit s odstupem času. Nebudu lhát, často mi běhal mráz po těle.

Část knížky je věnována i Heydrichově odkazu. I on totiž měl své obdivovatele a jeho kult u nich ještě stoupl po úspěšně spáchaném atentátu. Asi nemusíme zmiňovat, co se stalo po jeho smrti, čeho se Němci v rámci infernální odvety dopustili na českých občanech. Je šílené, že i dnes se najdou lidé, kteří Heydricha uctívají jako modlu. A samozřejmě nejen jeho...