Poskytneme vám LESNÍ TERAPII - zažeňte stres a nabijte se energií

Recenze: Dům v podhradí

Jeden dům, dvě sestry, dva osudy. Kadeřnice Martina má partnera a dceru, vedoucí obchodu Lenka touží po velké spokojené rodině. Jak jejich životy ovlivní dědictví v podobě malebného domku? Ustojí náhlé bohatství, nebo se změní k nepoznání?

Jaroslava Černá (1959) se pohybuje v literárních kruzích již delší dobu. Ve své tvorbě se zaměřuje na romány pro ženy a na historické příběhy o významných osobnostech, nejčastěji panovnicích a manželkách panovníků. Aktuální novinka Dům v podhradí z nakladatelství Moba se odehrává v přítomnosti a žánrově jde o román pro ženy. Jak ale uvidíte, hodně důležitá je i historie místa, v němž se příběh odehrává, a vy se můžete těšit i na napínavou epizodu týkající se šlechticů žijících na hradě, pod kterým se příběh odehrává.

Černá píše srozumitelně, čtivě a je stravitelná pro všechny čtenáře (respektive čtenářky) bez rozdílu věku a vzdělání. Její knihy nepotřebují žádné speciální vědomosti, a to platí i pro Dům v podhradí. Černá se profesně zabývá astrologií a esoterikou a tato její vášeň se často promítá i do jejích románů. Něco málo se objeví i v této knize, ale nemusíte se bát, že by to nějak zasáhlo do dějové linie. Je to spíše jen taková třešnička na dortu, bez které by to nebylo ono.

Ačkoliv se z anotace dozvíte, že Dům v podhradí má dvě hlavní hrdinky, troufnu si tvrdit, že se všechno točí kolem na první pohled romantického domku. Ten se nachází v malebné vísce, vypíná se nad ním skála s hradem a je plný pokladů (v doslovném i přeneseném smyslu). V domku dlouho žila nerudná stará paní, od které kdysi utekl manžel. Protože se chovala hnusně i ke svým dcerám Lence a Martině, ani jedna z nich domek nenavštěvuje.

Změna nastane, když matka zemře. Martina žije ve vsi, pracuje zde jako kadeřnice, a protože má dospívající dceru, rozhodne se, že v domku zůstane. Plán je takový, že se bude o dům starat, a když se prodají některé cennosti, rozdělí se o zisk napůl se sestrou. Jenomže domek má zvláštní schopnost. Lidé, kteří v něm žijí, se projeví ve své podstatě. Nebudu prozrazovat nic z děje, ale vy se těšte na řadu nečekaných zvratů a překvapivých vyústění.

Lenka i Martina dostaly stejný prostor a vy budete mít brzy pocit, že jsou to vaše nejlepší kamarádky. Možná s nimi nebudete souhlasit, možná vám jejich rozhodnutí budou připadat podivná, ale oblíbíte si je a budete jim držet palce, aby všechno dopadlo tak, jak má. Při čtení vám bude běhat mráz po zádech, ale zároveň s tím se budete blaženě usmívat. Příběh se odehrává v dnešní době, obě hrdinky jsou skrz naskrz moderní ženy, ale přesto je příběh nádherně nadčasový a univerzální.

To proto, že je o lidských hodnotách a svým pojetím připomíná pohádku. Černá se nevyhýbá sentimentalitě a některé scény jsou téměř až kýčovité. To všechno ale k žánru ženského románu patří a je to dobře. Dům v podhradí je ideální četba pro všechny, kteří mají rádi chytlavé a dojemné příběhy. Možná vám při čtení sem tam ukápne i nějaká ta slzička a řekla bych, že to bude pro Jaroslavu Černou vetší poklona než tisíce pochvalných slov.