Recenze: Dřevěný král

Americký profesor Thomas McConnell se rozhodl pro velice zajímavou věc – napsat román pojednávající o nacistické okupaci Brna.

Nejprve jsem se zarazila a říkala si, co nového nám může tento člověk ve své knize povědět? Navíc Američan. McConnell k České republice vztah má, dokonce hostoval v letech 2005 až 2006 na Masarykově univerzitě, mezi Čechy má mnoho blízkých přátel a temná historie naší země ho uchvátila tak, že byl schopen v románu Dřevěný král přesvědčivě vykreslit příběh muže, poctivého, obětavého, milující svou rodinu, avšak maličko nerozhodného, který, ač nerad, musí hledat všechny možné i nemožné cesty, jak během druhé světové války uchránit své nejmilovanější od hrůz teroru.

Hlavní postavou románu je Viktor Trn. Viktor není žádný hrdina a za myšlenku přežít válku za každou cenu, se v žádném případě nestydí. Jeho manželka Alena si jej pro jeho „neschopnost vést boj“ neustále dobírá. Čtenář pochopí, že je rozezlená kvůli tomu, že si Trn není schopen poté, co přišel o své místo učitele na VŠ, dlouho najít jinou práci a rodině tak chybí peníze na nákup jídla, ale každá věc má svou míru únosnosti. Raději tráví čas nad šachovnicí se svým tchánem Miroslavem, v knihovně věčně zadumaný nad knihami nebo procházkami se svým synem Alexem.

Rodina si musí během války zvyknout na křiky z věznice, kterou mají za domem, i na časté popravy vlastenců, které se konají na jejím prostranství. Mizí i rodinní přátelé v nejrůznějších koncentračních táborech a nikdo neví z jakého důvodu. Nejvíce tím trpí malý Alex, je bázlivý, bojácný a ustrašený ze smrti. Časem se stanou rutinou i věčné útěky do úkrytu ve sklepení před hrozbami bombardování. Lze si na něco takového vůbec kdy zvyknout?

Viktora však to nejhorší čeká teprve po válce. Alena jej opouští kvůli jinému muži a za velice tragických okolností ztrácí i to nejcennější, co kdy v životě měl. Po této ráně se z Trna stává ten pravý bojovník.

Povedený román Dřevěný král pojednává o českých historických událostech z druhé světové války pohledem amerického spisovatele. Jeho síla spočívá zejména v dialozích mezi postavami. Autor se nesnažil z hlavního hrdiny udělat typického všeználka odhodlaného nasadit svůj život za vlast, ale popisuje naprosto obyčejného jedince, který bojuje za záchranu své rodiny během války naprosto obyčejnými zbraněmi. Zvrat přijde na konci románu, kdy Trn ztrácí to nejcennější, co v životě měl, ovšem nikoliv následkem války…