Povídání s dětmi bez trapných okamžiků. Sexuální výchova zábavně a citlivě – DNES SLEVA 40 %

Recenze: Dopad

Loa a Danijela bývali novinářská esa. Nyní jsou na černé listině a vzájemné vztahy jsou na bodu mrazu. Okolnosti tomu chtějí, aby společně pátrali po událostech starých dvě desítky let. Tehdy došlo k letecké katastrofě a brzy je jasné, že ne všechno sedí. Je možné, aby tehdy došlo ke zločinu?

Victor Pavic Lundberg (1987) je švédský novinář a spisovatel. Kriminální román Dopad je jeho prvotinou, a to velmi zdařilou. Knihu u nás vydalo nakladatelství Host a vy si jej přečtěte zejména v případě, že vás baví klasické detektivní hádanky. Dopad je brilantně napsaný, ale to vzhledem k povolání autora nijak nepřekvapí. V medailonku Lundberga se píše, že kniha vznikla i proto, aby vysvětlil, proč se dostal k novinařině a proč ji není možné jen tak opustit. Nu, ideály jsou hezká věc, ale mnohem důležitější je to, že Dopad je plnokrevná detektivka, která zaměstná vaše šedé buňky mozkové.

Oba hlavní hrdinové jsou novináři, oba investigativní reportéři. Loa je třicetiletý homosexuál, kterého poznamenalo dětství s matkou, která nebyla schopná udržet ani korunu. Danijela je dáma v letech, ačkoliv zrovna v jejím případě není označení „dáma“ přiléhavé. Tahle paní původem z Chorvatska je neuvěřitelně drzá, arogantní a samolibá. Je hrdá na to, že poslouchá za dveřmi, a s nějakými pravidly morálky si vůbec neláme hlavu. Žije pouze pro svou práci, ve které patřila k nejlepším. Ovšem to pouze do chvíle, kdy provedla něco, co trvale poznamenalo jejího kolegu. Loa se dosud nevzpamatoval, stres utápí v alkoholu a moc dobře chápe, že mu šéf redakce nechce svěřit žádné významné téma.

To, na čem má pracovat, vypadá zprvu jako prkotina. Loa má napsat sérii článků o letecké katastrofě, ke které došlo před dvaceti lety. Má vyzpovídat očité svědky, vyfotit je na místě katastrofy a zjistit, jak žijí dneska. Danijela zavětří senzaci dřív, než kohokoliv napadne, že by z toho něco mohlo být, a na vlastní pěst pátrá po dávných událostech. Každý na to jde jinak, ale brzy je zřejmé, že tady něco smrdí. A to hodně. Loa a Danijela jsou nucení spolupracovat a přesně v tomhle okamžiku se z nich stávají amatérští detektivové. Nikoho nevyslýchají, ale hovoří s lidmi a všímají si nesrovnalostí. Objekty jejich zájmu jsou různorodá skupinka lidí, přičemž někteří z nich patří k takzvané vyšší třídě.

Po celou dobu můžete pátrat spolu s oběma hrdiny po tom, co se tehdy doopravdy stalo, protože vodítka tu jsou. Jenomže jsme v detektivce a autor vám nic neulehčí. Jako detektivka je Dopad solidní práce se zápletkou, za jakou by se nemusela stydět ani královna detektivek Agatha Christie. A je docela možné, že chvílemi budete mít pocit, že čtete jednu z jejích knih. To, co je hodně originální a zábavné, jsou všechny postavy a postavičky spojené se světem médií. Rozhodně to nejsou hrdinové, spíš naopak. Victor Pavic Lundberg je poměrně ostrý, a pokud literárně ztvárnil někoho, s kým pracoval, myslím, že si z něj udělal nepřítele na celý život. O to víc si ale vy čtení užijete. Dopad je inteligentní, napínavý a docela zábavný. Všichni jsou větší či menší hajzlíci a vy se budete bavit tím, jaké intriky a podrazy dokážou vymyslet.