Recenze: Dominika na cestě Japonskem

Pohodlně se usaďte. Ať už v parku, u vody, na lehátku, v MHD, s Dominikou to bude neskutečná jízda nabitá neuvěřitelnými zážitky.

Veškeré podstatné informace najdeme už v samotném názvu knihy – Dominika na cestě Japonskem. Obrázek si tedy můžeme vytvořit a co víc k tomu psát… Ale kdepak! O tomto cestopisu se toho dá napsat mnoho. A zejména toho pozitivního. Dominika Gawliczková totiž umí své myšlenky a zážitky hodit na papír originálním způsobem. Svou cestu Japonskem nám předkládá s notnou dávkou ironie a sebeironie. Samu sebe na počátku vidí jako nevrlou osobu – kde je pravda, těžko z pohledu čtenáře soudit, protože jako nevrlá se v knize vážně nejeví. Se zaujetím a s humorem nám popisuje, jak to v Japonsku chodí – jedná se o zcela obyčejné věci, jako je nákup klíče (nářadí), přezouvání do papučí, shánění potravin, návštěvy stravovacích zařízení a spousty dalšího. Japonská kultura je nebývale rozmanitá a tak odlišná od té naší! Při čtení nestačím zírat, zároveň neztrácím úsměv na tváři při další povedené historce, která se Dominice přihodila.

Cestopis je napsán s lehkostí, vlastně mi není jasné, odkud se v knize tohoto typu mohlo vzít tolik zábavy. Dominičin cestovní deník je otevřený a autorka čtenáře často pozývá do svého soukromí. Kniha obsahuje ilustrace, ale zejména také oddíly s dechberoucími fotkami ve vysoké kvalitě. V textu bývají i červeně vyznačené vysvětlivky, a tak si snáze představíme, co je onigiri, hikikomori, saké, šočú aj.

Cestopis je natolik úžasný, že si tento stát východní Asie připisuji na pomyslný seznam míst, které chci navštívit – byť mě doteď až tak nelákal. Dominika nás seznamuje nejen s přírodou, ale prostřednictvím vlastních zkušeností i s náturou Japonců a ti jsou veskrze nebývale milí a víc než ochotní. Vezme nás jak do barvami překypujících velkoměst, tak do vesniček s pár obyvateli.

A kdo je ta Dominika Gawliczková? Podle všeho ostřílená bláznivá holka. 😊 Jak jinak popsat (v té době) dvacetišestileté drobné stvoření s výškou 155 cm, které se samo vypraví do Japonska. Tam si půjčí motorku, na níž putuje napříč ostrovním státem. Mladá dívka oplývající elánem a touhou po objevování nových věcí je původem z Havířova. Pokud si myslíte, že se za dobrodružstvím takhle sama vydala až v tomto věku, jste na omylu. O svých předchozích cestách čtenářům referuje v cestopisech Dominika na cestě a Dominika na cestě Jižní Amerikou.

Dominiko, fandím vám při dalších cestovních dobrodružstvích. Buďte stejně nezastavitelná jako doteď.

Také jste smlsli tento cestopis nebo se na jeho přečtení chystáte? I vy ho můžete ohodnotit slovně či alespoň hvězdičkami.