Recenze: Doktor

V klubu mazlíčků si nehrají děti se zvířátky. V tomhle klubu mazlíčků si hrají dospělí muži s dětmi. Co se do nich vejde. Šokující psychothriller pro silné povahy.

Idylický viktoriánský dům na předměstí kdesi v jižním Walesu a v něm kdysi idylická rodinka Mailerů – matka Molly, otec Mike, dcera Siân a syn Anthony. Píše se rok 1992 a Mike se někde zapomněl s mladší milenkou, která si ho tak omotala okolo prstu, že se k ní nastěhoval, prodal rodinného kombíka a pořídil si sportovní kabriolet. Zpočátku žil na růžovém obláčku, ale i divoký sex s mladou bárbínou se může omrzet. A tak teď Mike zvažuje, že by se chtěl k rodině vrátit.

Molly možná kdysi také bývala atraktivní žena, leč letitá neustálá péče o domácnost a ostatní členy rodiny na ni zanechala svůj nezaměnitelný podpis. Obzvláště když Mike byl vždy značně nespolehlivý a Molly tak byla na mnoho věcí sama.

Siân je toho času typická puberťačka. Po celou dobu čtení jsem si u jejího jména, nevím proč, představoval Asiatku, možná v minulosti adoptovanou, ale až teď zjišťuju, že je to vlastně úplně normální Velšské jméno, jež údajně znamená „Bůh je milostivý“. Jisté je, že Siân má svou rodinu ráda a chce, aby bylo zase všechno jako dřív.

Sedmiletý Anthony nese rozchod rodičů nejhůř. Taky mě v obdobném věku něco podobného trápilo, takže jsem se na něj dokázal naladit. Bohužel Molly a Mike dali na rady okolí v naivní naději, že snad někdo zvenčí dokáže nebohému dítěti pomoct. Bodejť by nedokázal, vždyť je to profesionál každým coulem. Ve skvělém obleku a vždy dobře naladěný dětský psychiatr…

FUJ! Jen při pomyšlení na jeho jméno se mi chtělo zvracet. Tohle lidské hovado navenek působí opravdu zářivě a nikdo netuší, co za hnusnou bestii se v něm skrývá!

Na tuhle knihu jsem čekal poměrně dlouho, protože její vydání bylo několikrát odloženo. Fascinovala mě česká obálka s fotkou modrookého kluka a nápis „dej si pozor, komu věříš“. Když se mi pak tento 330stránkový paperback dostal do ruky, trochu mě hned na začátku vyděsilo prohlášení, jakým způsobem je John Nicholl označen za autora. Ale možná je to tak podle britského autorského zákona normální a já jsem jen příliš paranoidní.

John Nicholl žije ve velšské vesnici Ferryside u ústí řeky Towy, kdysi rybářské vesničce, dnes je toto místo prý ideální na prázdniny či na důchod. Ferryside byla první obec v Británii, kde bylo přepnuto z analogového na digitální televizní vysílání. John má za sebou kariéru u policie, jako sociální pracovník a lektor, věnoval se i ochraně dětí. Po opuštění této náročné profese si jako svou terapii naordinoval psaní a právě Doktor byl v roce 2015 jeho první vydanou knihou, byť se původně jmenovala jinak. Práce na ní mu trvala dva roky. Dnes naopak chrlí dvě knihy ročně a moc se těším, až se některá další objeví v češtině. Ve svých psychologických thrillerech s temným námětem John využívá své praktické zkušenosti a odborný vhled, což přispívá k věrohodnosti jeho příběhů. Ty jsou vysoce hodnocené a momentálně patří k nejprodávanějším. Smutné ovšem je, že se ty hrůzy opravdu někde na světě dějí.

Po pár stranách jsem měl chuť knihou mrsknout do kouta. Fakt jsem nedával to, jak se v jednom člověku může nahromadit tolik zla. To, jak ho obdivují všichni, kteří jej neznají. I to, jak se ho bojí všichni, kteří jej znají. Na letní dovolenou jsem si tuhle hrůzu brát nechtěl a raději přečetl dvě knihy, které si tam přibalila manželka. Když jsme se pak vrátili a zajeli zase do starých kolejí a stresu všude kolem, začalo mi být po doktorovi smutno a vrátil jsem se ke čtení. V některých pasážích mi ho na zlomek vteřiny přišlo i tak trochu líto. Vždyť on za všechny ty prasárny nemůže, je přece nemocný. No tak, chlape, vzmuž se, slyšíme často jeho vnitřní hlas. Vidíme, jak je nervózní, zpocený, škube sebou. Ale jen do chvíle, než se přiblíží ke své kořisti. Baví ho ubližovat druhým. Baví ho ubližovat malým dětem, ukájí se nad jejich bolestí. A i proto, že mám sám malé děti, mi toto jeho chování přijde neakceptovatelné. Takže ne, není mi ho líto, přeju mu, ať se smaží v pekle za všechny zrůdnosti, co udělal.

Bohužel se v průběhu příběhu dozvídáme, že tento doktor není sám. Že obdobných predátorů je mnohem mnohem více. A že také dětských obětí těchto stvůr je přespříliš. Občas někdo z nich promluví, ale málokdo jim věří. Jsou ještě malí, Mele, nechtěl bych se spoléhat na jejich výpovědi. Pomalu se však něco začíná dít a okolo skupiny pedofilů se stahuje smyčka. Přijde pomoc včas a bude Anthony zachráněn? Po dočtení psychothrilleru Doktor se dozvíte vše. I to, co byste se dozvědět nikdy nechtěli. Jestli na to máte žaludek, pusťte se do něj.

Autor: Petr Hořínek