Svatava Bartošová: Má dcera Iveta – nově v prodeji 2. rozšířené vydání

Recenze: Do posledních sil

Josef Čapek, Vladimír Hauptvogel a Josefína Napravilová. Malíř, parašutista a sociální pracovnice. Jeden zemřel v koncentračním táboře, druhý bojoval proti Němcům a třetí pátrala po celé Evropě po dětech z Lidic. Na první pohled obyčejní lidé, ale všichni tři se stali hrdiny díky své odvaze a nezlomnému duchu.

Miloš Doležal (1970) je český básník, prozaik, dokumentarista a scénárista. V letech 1998 až 2018 působil jako literární redaktor a dramaturg Českého rozhlasu. Je autorem a spoluautorem řady rozhlasových pořadů a dokumentů z období druhé světové války a komunistického teroru padesátých let. Pro své knihy a pořady si vybíral výrazné osobnosti, které se nějakým způsobem zapsaly do dějin. Jeho nejznámější knihou je monografie o oběti komunistického režimu P. Josefu Toufarovi Jako bychom dnes zemřít měli. Kniha zvítězila v anketě Lidových novin Kniha roku a Miloš Doležal po právu patří k významným autorům populárně naučných knih.

Aktuální kniha Do posledních sil právě vychází v nakladatelství Host. Formálně jde o tři dokumentární povídky z konce protektorátu, ale každá z povídek je rozdělená do tematických odstavců. Díky tomu je kniha přehlednější a zároveň čtivější. První povídka se týká Josefa Čapka, bratra slavnějšího Karla. Karel Čapek byl v době druhé světové války již mrtvý, a protože se vyhnul koncentračnímu táboru, nacisté do něj poslali jeho bratra. Josef byl tehdy na vrcholu tvůrčích sil a v Čechách byl oceňovaným autorem. Díky tomu našel příznivce v táboře, ale Němci jej o to víc nenáviděli.

Protože Doležal své práci rozumí a ví, co nás zajímá, každá povídka funguje jako medailonek dané osobnosti nebo jako její krátká monografie. O Čapkovi se dozvíme věci, jaké nejsou v učebnicích, a on se nám představí nejen jako mučedník nacismu, ale také jako milující otec a věrný manžel. Pro druhou povídku si autor vybral Vladimíra Hauptvogela, kterého bez přehánění můžeme označit za prototyp hrdiny druhé světové války. Poprvé se s ním setkáme už v dětství, kdy se začal projevovat jeho charakter. Mladý Vladimír zachránil topícího se chlapce a od té chvíle žil pro to, aby pomáhal ostatním.

Během války působil jako parašutista a hrdinsky se zachoval i tehdy, když mu hrozilo prozrazení gestapu. Jeho příběh je okořeněný informacemi o jeho láskách a jeho osud by vydal na samostatnou knihu. Podobné je to i v případě Josefíny Napravilové. Ta se jako mladičká žena provdala za movitého bankéře, ale místo toho, aby si užívala peníze, začala pracovat jako dobrovolnice. Když ji požádali, aby našla děti z vypálených Lidic, nikdo netušil, jak moc tenhle úkol změní celý její život. Miloš Doležal se s Josefínovou setkal na sklonku života, kdy dožívala v domově důchodců.

I tady to ale byla rázná dáma, která si uvědomovala, že pomoc bližním jí přinesla štěstí. Hodně dojemné jsou pasáže, v nichž se Josefína setkala s jedním chlapcem, kterého se jí podařilo vypátrat v Německu, kde byl na převýchovu. Do posledních sil zachycuje osudy neokázalých hrdinů, kteří nikdy netoužili po slávě. Pomáhali, protože to tak cítili, a protože to byla jejich forma odporu proti okupantům a nacistům. Každý byl jiný, ale společné měli to, že se nikdy nezalekli problémů a bez váhání riskovali život pro dobrou věc.