Recenze: Dívka v zeleném svetru

Ona dívka v zeleném svetru je sama autorka. Ta během druhé světové války strávila čtrnáct měsíců v páchnoucích stokách obklopená krysami a lidmi, kterým nemohla věřit. Přesto na ni číhalo nebezpečí mnohem větší. Polsko ovládli nacisté a nikdo z židů si nebyl jistý životem.

Chrystyna Chiger (1935) se narodila ve Lvově v době, kdy byl součástí Polska. Během druhé světové války město obsadili nacisté a začali rázně uplatňovat protižidovská opatření. Všichni místní židé se ocitli v ohrožení a nikdo z nich si nebyl jistý životem. Rodina Chigerových přežila holocaust jen díky tomu, že se skrývala v kanalizačním systému. Po válce se Chigerovi přestěhovali do Izraele, kde se Krystyna stala zubařkou. Tam potkala budoucího manžela, který byl stejně jako ona židovského vyznání. Později společně emigrovali do USA.

Autobiografii Dívka v zeleném svetru vydalo nakladatelství Dobrovský. Podle knihy vznikl v roce 2011 film „V temnotě“. Krystyna Chiger požádala o pomoc profesionálního autora Daniela Paisnera a ten jí pomohl dát knize beletristickou formu. Dívka v zeleném svetru zachycuje skutečné události, a protože je vypráví autorka ze svého pohledu, jde o dojemné, až téměř podmanivé, čtení. Autorka se vrátila do dob, kdy byla malá dívka, a příběh vypráví s důvěrou a naivitou sobě vlastní. Z předmluvy i anotace se dozvíme, že Krystyna Chiger přežila válku a je posledním žijícím pamětníkem, který prožil dlouhé měsíce v podzemí.

Ono to ale vůbec nevadí. Dívku v zeleném svetru zhltnete díky neuvěřitelné člověčině a pokoře. Autorka si váží života stejně jako slušných lidí, a i když dosáhla úspěšné kariéry, zůstala pokorná stejně jako kdysi, kdy se bála o život. Krystyna vyvrací některé zažité omyly a předsudky. Objektivně popisuje dění ve městě, kde se narodila, a my zjistíte, že nacisté nebyli rozhodně jediní, kdo židy šikanoval. Ve chvíli, kdy autorka začne popisovat, jak se každý den skrývala s bratrem v umně vybudovaných skrýších a co všechno židé vymýšleli, aby jejich děti byly v bezpečí, bude vám běhat mráz po zádech. A nejspíš si uvědomíte, že tuhle knížku jen tak neodložíte.

Autorka se zaměřila na lidi a na vztahy mezi nimi. Válka pro ni není něco abstraktního, což koneckonců ani být nemůže, ale ona ji chápe jako selhání všeho lidského. Nacisté jsou pro ni lidé a stejně tak nazírá i na své společníky v podzemí. A je docela možné, že v obou skupinách se našli lidé slušní i bezpáteřní. Moc a strach prověřily charakter každého z nich a Krystyna je natolik moudrá, aby nikoho nezatracovala nebo nehájila jen kvůli tomu, jaké byl národnosti nebo vyznání. Dívka v zeleném svetru je plná silných lidských příběhů a věřte mi, že vás dožene k slzám. Paradoxně si ale myslím, že o to autorce ani nešlo. A nejspíš jí nešlo ani o světskou slávu. Ona se pouze snažila zachytit vzpomínky na válku, ale přesto se jí podařilo vytvořit knihu, která má šanci stát se moderní klasikou.