Břicháč Tom přichází rovnou s dvěma novinkami – právě v předprodeji!

Recenze: Dítě z trosek

Píšou se 90. léta. Čtyřicetiletá učitelka Anna se proti vůli matky rozhodne pátrat po svých předcích. Pátrání ji zavede do roku 1946 a 1947. V tehdejším Německu docházelo k řadě zločinů a Anna brzy zjistí, že i minulost její matky je obestřená tajemstvím.

Německá spisovatelka Mechtild Borrmannová (1960) strávila dětství a mládí v Dolním Porýní. Než se začala věnovat psaní detektivních románů, působila jako učitelka tance a barmanka. Slávu na poli literatury jí přinesl román „Kdo prolomí ticho“. Borrmannová má na kontě řadu knih, které získaly řadu prestižních cen a které si podmanily čtenáře v mnoha zemích. Nyní Borrmannová pracuje jako spisovatelka na volné noze. Historický román s detektivní zápletkou Dítě z trosek vydalo nakladatelství XYZ spadající pod společnost Albatrosmedia.

V knize se prolínají dvě časové roviny a není lehké říct, které autorka věnovala víc prostoru a větší pozornost. Milovníci historie ocení pasáže z poválečného Německa, čtenáře společenských románů nadchne vyprávění z devadesátých let. Obě časová pásma spolu souvisí a hrdinka Anna, která vystupuje v novější části, pátrá po záhadě, za kterou by se nemusela stydět ani plnokrevná detektivka. Protože je tu poměrně dost postav a řeší se tu spletité příbuzenské a přátelské vztahy, je docela možné, že vám zpočátku bude dělat potíže zorientovat se v tom, kdo je kdo.

Přesto (nebo možná proto) vám Dítě z trosek přinese jedinečný zážitek. Příběh z poválečného Německa je srdceryvný a zároveň otřesný. Na téma druhé světové války byla už napsána řada knih, ale tady se podíváme na Německo z druhé strany. Někteří sympatizují s Vůdcem a někteří prožívají tragédie jen kvůli tomu, kde žijí. Hrdinové se ujímají osiřelého chlapce, kterého najdou v sutinách zbořeného domu. Doporučuji číst důkladně, protože všechno, co se odehrálo po válce, je důležité pro příběh Anny. Čtyřicetiletá učitelka Anna vystupuje ve druhé části, kde jde o to zjistit, co se stalo v minulosti.

Anna má odmalička problémy s matkou. Ta už dávno podlehla alkoholu a Anně vyčítá zkažený život. Anna se náhodou dozví, že její matka má nárok na dědictví, a proti její vůli začne šťourat v minulosti. Vyráží tam, kde matka vyrůstala a kde mají žít její příbuzní. Matka se o nich nikdy nezmínila a Anna nechápe, proč by se neměla zajímat o svůj původ. Dítě z trosek má skvělou pointu, která vás překvapí a možná až šokuje. Ačkoliv mám v tomhle žánru načteno opravdu hodně, ani mě nenapadlo, jak kniha skončí.

Máte-li rádi chytré a dobře napsané historické romány, rozhodně si Dítě z trosek nenechte ujít. Mechtild Borrmannová používá obyčejný civilní styl vyprávění, ale dokáže perfektně vybudovat napětí. Příběh budete hltat, a až budete na konci, budete si přát nášup. Nevím, se kterými hrdiny budete sympatizovat, a je docela možné, že budete držet palce těm špatným. Dítě z trosek ukazuje, že historie není černá, nebo bílá. Je špatné prosazovat kolektivní vinu, protože historie je o lidech a ne o jejich náboženské nebo společenské příslušnosti.