Jedinečná kávová edice. Jen u nás! Vyberte si z různých motivů.

Recenze: Dějiny druhé světové války

O druhé světové válce byla napsána spousta odborných i populárně naučných knih. Jak to ale vypadá, když se tématu zhostí ne historik, ale aktivní voják a specialista na vojenskou strategii a taktiku? Přijměte pozvání a vydejte se na poučnou a zároveň zábavnou cestu do historie.

Sir Liddell Hart (1895 – 1979) byl britský voják, vojenský teoretik a učitel. Poté, co vystudoval prestižní univerzitu v Cambridge, se aktivně zúčastnil bojů v první světové válce. Vypracoval několik teorií vojenské taktiky včetně systému bojového výcviku a byl prvním obhájcem letectva a obrněných jednotek. V roce 1937 se stal osobním poradcem ministra války a v letech 1925 – 1935 byl vojenským korespondentem listu „Daily Telegraph“. Po vypuknutí druhé světové války pracoval pro deník „The Times“.

Napsal přes třicet knih s válečnou tematikou, které patří ke stěžejním pracím o vojenské historii a které jsou ceněny po celé světě. V mnoha zemích vyučoval vojenskou strategii a taktiku, přičemž jeho studenti jej chválili především za srozumitelnost a stručnost jeho přednášek. Na knize Dějiny druhé světové války pracoval mnoho let. Kniha poprvé vyšla v roce 1970. U nás ji nyní vydává nakladatelství Jota. Hart vyčerpávajícím způsobem zpracoval velmi obsáhlé téma, přesto se mu podařilo napsat čtivou publikaci, kterou zhltnete jako špionážní thriller.

Předmluvy knihy se ujala Hartova manželka, a právě tato předmluva je jedním z důvodů, proč se nebudete moct dočkat, až se pustíte do čtení. Kathleen Liddell Hartová o svém muži píše s láskou a úctou a vy z několika stránek pochopíte, jak skvělý člověk to byl. Ačkoliv je Liddell Hart uznávaným odborníkem na dané téma, z textu čiší neuvěřitelná pokora a skromnost. Smyslem knihy nebylo napsat další chronologický přehled plný letopočtů a suchopárných informací. Hart se odvážně rozhodl, že vám vysvětlí, proč bojující země jednaly tak, jak jednaly.

Jejich rozhodnutí komentuje a hodnotí z pohledu vojenského stratéga a vy nahlédnete do zákulisí politických jednání a konečně pochopíte, co koho vedlo k tomu, aby bojoval tak, jak bojoval. Hart je objektivní autor, a tak kvůli knize vyzpovídal vojáky a jejich velitele z obou znepřátelených táborů. Díky tomu se dozvíte řadu novinek, z nichž některé vás budou možná dost šokovat. Hart nikomu nenadržuje a nebojí se poukázat i na omyly, kterých se dopustili spojenci.

My, Češi, budeme například překvapení tím, jakou roli jsme hráli v době Mnichovské dohody, a upřímně říkám, že Hartovy informace se značně liší od toho, co nám říkali učitelé ve škole. Celá publikace je přehledně rozdělena do několika kapitol podle jednotlivých let válečného konfliktu. Liddell Hart poměrně odvážně polemizuje s některými kroky vrcholných politiků, a dokonce zašel tak daleko, že mnohdy navrhnul strategičtější řešení. Zároveň také vyvrací spoustu tvrzení, která jsme brali jako fakta.

A tak nevyjdete z údivu nad tím, jak se dějiny druhé světové války z pohledu vojáka liší od dějin zpracovaných z pohledu historiků, kteří pouze konstatovali, ale nezabývali se problematikou do hloubky. Příkladem může být například poslední kapitola týkající se kapitulace fašistického Japonska. Všichni známe verzi o svržení atomové bomby, ale díky knize Dějiny druhé světové války zjistíte, že o pádu Japonska se ve skutečnosti nerozhodovalo ve vzduchu a na souši, ale na vodě. Dějiny druhé světové války jsou osvěžujícím ohlédnutím za největším válečným konfliktem ve světových dějinách a věřte mi, že kniha potěší i ty, kteří nikdy nepřišli na chuť školnímu dějepisu.