Recenze: Babylon neboli Nutnost násilí

Rok 1828. Čínského sirotka Robina Swifta odveze tajemný profesor do Londýna. Tam studuje jazyky a připravuje se na den, kdy začne studovat na Oxfordu. Jenomže studia překladatelství jsou úplně jiná, než čekal. Jde tady o magii, ale i o politiku. Jak se Robin zachová, když Británie vyhlásí válku Číně?

R. F. Kuangová (1996) je čínsko-americká autorka fantasy. Narodila se v Číně a jako malá emigrovala s rodiči do USA. Absolvovala studia jazyků a literatury na prestižních univerzitách a ve studiu stále pokračuje. Do světa literatury vstoupila románem v žánru fantasy Maková válka. V Americe vyšel v roce 2018, u nás ho v roce 2022 vydalo nakladatelství Host. Kniha měla dvě pokračování, za něž si autorka získala několik prestižních ocenění. Román Babylon vyšel v roce 2022 a okamžitě sklidil nadšené ohlasy. Kniha je samostatným příběhem a u nás ji právě teď vydává Host.

R. F. Kuangová není žádná troškařka. Ačkoliv se pohybuje v žánru fantasy, kde počítáme s vymyšlenými světy, ty její jsou vypracované do nejmenších detailů tak, až uvěříte skutečně tomu, že existují i v reálu, a nejen v autorčině fantazii. Její knižní Babylon je budova zasazená do Oxfordu, a jak sama říká v předmluvě, něco si vypůjčila z reality, něco si vymyslela, něco prostě nějak zkombinovala. Její vymyšlený svět dokonale funguje. Řídí se logikou a detaily jsou propracované tak, že tomu nebudete věřit. Autorka je skvělá v popisech, a i díky tomu je knížka pořádný tlouštík. No, aby ne, musí vám přece vysvětlit, v jakém světě Robin žije.

Oproti Makové válce není Babylon tak akční a krvavý. Možná je to tím, že jsme na akademické půdě mezi vědci, kteří mají k násilí jiný vztah než bojovníci. Přesto mají touhy srovnatelné s válečníky, kteří si chtějí podmanit zbytek světa. Hrstka intelektuálů ovládá magii, a aby získala peníze, rozhodne se válčit s Čínou. Se zemí, kde se narodil hlavní hrdina. Robin Swift je na první pohled obyčejný chlapec. Jeho matka zemřela na podivnou nemoc, on byl jako zázrakem zachráněný a dostal se do Londýna díky zájmu podivného profesora Lovella. Ten mu díky mimořádnému nadání nabídne, že se stane jeho poručníkem. Robin souhlasí, ačkoliv ho trápí, že musel opustit Čínu.

V Oxfordu se setkává s rasismem ve všech podobách. Lidé si jinou barvou kůže jsou považovaní za sluhy, nebo přímo za zločince. Ještě hůř jsou na tom ženy. Babylon se tváří jako demokratické zařízení, ale my tušíme, že věci jsou úplně jinak, než jak zdánlivě vypadají. Na Robina čeká několik překvapení a velké rozhodnutí, jak se postavit k tajné organizaci brojící proti Británii. Celý příběh se točí kolem Robina, který se ocitl ve víru dějin. Násilí je tu vyhrocené a některé momenty mají blízko k thrilleru nebo špionážnímu románu. Protože jsme ve světě překladatelů a intelektuálů, odpovídá tomu i autorčin styl vyprávění a zvolený jazyk. Ohledně překladů je velmi důkladná, a tak se dopodrobna seznámíte se vším, co se Robin učí. Myslím, že tenhle hrdina ve vás vzbudí sympatie a vy mu budete držet palce, aby obstál ve světě, který je mu stále cizí.

Třebaže je tenhle svět vymyšlený, bude vám důvěrně známý. A pokud jste četli Makovou válku nebo jiné autorčiny knihy, bude vám jasné, že i tady jde o téma nadvlády. Nadvlády Británie nad zaostalejšími zeměmi, nebo nadvlády rasově čistých Britů nad těmi, kteří se tu nenarodili. Otázka je, zda mají možnost uspět v boji proti silnějšímu agresorovi. Je důležité zvítězit, anebo se počítá i vzpoura? Je lepší mlčet, anebo nést následky? Něco mi říká, že toto téma trápí i samotnou autorku, protože vyvěrá přímo z jejího nitra. Babylon je precizně napsaný příběh, který obstojí v čase. Přináší silné poselství a vy budete mít o čem přemýšlet. Je to kvalitní příběh, a tak mu ráda odpustím všechny temnější stránky.