AKČNÍ CENA 156 KČ: oboustranné puzzle Tlapková patrola

RECENZE: Až tady nebudu

Mladá žena a mrazivé facebookové příspěvky, které předběhly čas. Jde o krutý vtip nebo dobře míněné varování? Co se má ženě přihodit, když jí údajně zbývá posledních 18 měsíců života?

Představte si, že prohlížíte večer svůj Facebook  tak, jak to děláte každý den. Tentokrát je ale něco jinak… Dnes vás zcela vykolejí nejnovější příspěvky od vašich nejbližších. V těch totiž jako by se přehoupl čas. Jsou datované o 18 měsíců dopředu a všichni v nich oplakávají vaši nečekanou smrt. A každý další den bude tento váš osobní budoucí příběh nabývat konkrétnější podoby…

Ve stejné situaci se ocitla hlavní hrdinka románu Až tady nebudu od britské autorky Lindy Greenové. 22-letá Jess Mountová takové příspěvky nachází na svém facebookovém profilu. Jess pracuje v kině, žije stále v rodném domě, ovšem už jen se svým otcem, protože o matku přišla před osmi lety vinou rakoviny. S její smrtí se Jess nevyrovnala dodnes. Truchlící zprávy od lidí, které má ve svém životě nejraději, ji děsí, neumí si je nijak racionálně vysvětlit, přesto se zdá, že mohou korespondovat s její skutečnou budoucností…

Po románu Před pikolou za pikolou přichází Linda Greenová i ve druhé do češtiny přeložené knize Až tady nebudu s psychologickým románem, jemuž dominuje ženská hrdinka, která se ocitá v tíživé životní situaci. Drobný mysteriózní prvek, který tentokrát autorka použila, je však pouze okrajovým a účelovým nástrojem, který pomáhá vyzdvihnout to hlavní - psychologickou rovinu příběhu a postav.

Linda Greenová vypráví velmi příjemným a srozumitelným stylem. Hlavní dějová linka současnosti je na několika místech proložena kapitolami z doby před osmi lety, krátce po smrti matky Jess. Jiné pasáže jsou naopak uzavírány přepisem daných facebookových příspěvků.

Úvodní pomalejší rozjezd kompenzuje druhá polovina knihy, kde roste napětí a přichází několik dějových zvratů. To vše je navíc doplněno výborným progresem charakteru ústřední hrdinky. Autorka se v příběhu dotýká hned několika závažných mezilidských témat. Ať už je to rozdílný svět zámožných a průměrně majetných lidí, tak i úskalí rodinných a partnerských vztahů. Prvenství si však drží otázka vlastního rozhodování…

Až tady nebudu je velice čtivý a napínavý psychologický román, v němž Linda Greenová potvrzuje své vypravěčské nadání. Příběhu vládne osobitá atmosféra, napětí a očekávání. Je to přesně ten druh knihy, který se z rukou odkládá jen velmi těžce. Nejlépe, až po otočení poslední stránky.

Autor: Eva Šamánková