Recenze: 1984 Grafický román

Román „1984“ se už dávno stal kultovním dílem. George Orwell a jeho varování před totalitními režimy se stalo povinnou četbou a neexistuje člověk, který by nevěděl, o co jde. Matyáš Namai si troufl knihu adaptovat a ilustrovat. Jeho verze je děsivá, naléhavá a bude vám z ní běhat mráz po zádech.

Česko-japonský umělec Matyáš Namai (1993) vystudoval grafický design na Střední škole reklamní a umělecké tvorby Michael a již od studií se soustředil na médium komiksu. Svými pracemi přispíval do různých časopisů a na svém kontě má i několik knižních projektů. Známá je například komiksová adaptace povídek Karla Čapka nazvaná „Kapsy“. Namai vytváří komiksy pro malé i velké čtenáře a jeho díla vynikají psychologií postav, razantním filmovým střihem a citem pro detail. 1984 Grafický román vydalo nakladatelství Dobrovský. Adaptace vychází v češtině a zároveň angličtině.

Knižních i filmových adaptací klasických románů, které se dostaly do čítanek, existuje spousta. Matyáš Namai si vybral kultovní anti utopický román „1984“ kvůli tomu, že jeho poselství je stále živé. A možná že je dokonce aktuálnější než kdysi. Důvodem adaptace je podle Matyáše šíření rozumu a varování před každým, kdo by nás chtěl zmanipulovat. Obsah knihy 1984 Grafický román odpovídá originálu, přičemž Matyáš Namai dbal na to, aby vybíral scény, které jsou úderné, naléhavé a jistým způsobem i drsné. Celá kniha je černobílá a sem tam se objeví rudá barva symbolizující krev nebo násilí.

Hlavním hrdinou příběhu je na první pohled obyčejný úředník Winston Smith. Winston žije v totalitním systému, kde lidem nepřijde divné, že jsou pod neustálou kontrolou. Všude jsou kamery, všichni ví o každém vašem kroku a soukromí nemáte ani doma. Winston pracuje pro vládu a je se svým životem víceméně spokojený. Změna nastane, když se mu do ruky dostanou revoluční texty. Začne pochybovat o mnoha věcech a začne se ptát, v čem spočívá svoboda. Když se seznámí s atraktivní a divokou Julií, naprosto jí podlehne. Nám to připadá normální, ale ve světě Winstona je láska zakázaná.

Z Winstona a Julie se stanou milenci, ačkoliv tím oba riskují. Kdyby někdo jejich vztah odhalil, skončili by ve vězení, nebo by byli popravení. Julie chápe milenecký vztah jako revoltu proti systému, kdežto Winston poprvé v životě věří, že našel smysl života. Protože jsou ale sledovaní na každém kroku, jejich vztah je odhalen. Oba se ocitnou ve vězení a otázka je, jak se zachovají. Obhájí své city? Postaví se režimu, anebo podlehnou jako mnoho jiných před nimi? Ilustrace jsou velmi sugestivní, a tak vám 1984 Grafický román bude místy připomínat horor. Nejspíš ani nebudete řešit obsah, protože ilustrace si vás naprosto podmaní.

Matyáš Namai dokáže vystupňovat napětí až k nesnesení a díky jeho adaptaci se s románem seznámí i ti, kteří mu dosud vzdorovali. Například proto, že jim všechnu klasiku znechutila povinná školní četba. Tenhle George Orwel je v mnohem stravitelnější podobě už jen proto, že text je tu na druhém místě. Na prvním místě jsou ilustrace, které jsou takřka geniální. Matyáš Namai by vlastně dokázal odvyprávět celý příběh jen pomocí obrázků, a i tak byste pochopili, o čem je. 1984 Grafický román je jednou z knih, které se stanou ozdobou vaší knihovny. Anebo budou vhodným dárkem nejen pro budoucí maturanty.