Jan Kršňák: „Vstupujeme do období velkých společenských změn.“

archiv revue
Jan Kršňák – zklidňovatel digidětí a digidospělých. Počítač má od 11 let, mobil od r. 2000. Pubertu proležel před televizí. Od mládí pouštěl na videu akční filmy sobě i mladšímu bratrovi. Hodiny hrál počítačové hry a sledoval bratry, jak dělají totéž. Všichni společně neposlouchali bědující matku, přestože ji moc dobře slyšeli. Vystudoval filmovou vědu na FF UK, takže je absolventem vysoké školy vidění. Ve škole hodně sledovali filmy a povídali si o nich. Jan se díval i po škole i za školou, pořád. Stejně tolik četl. Pak odjel na prázdniny do Španělska. Trvaly asi 4 roky. Žil v Santiagu de Compostela, kde se snažil zapomenout vše, co mu dala vysoká škola a pokračoval v prohlubování znalostí o vidění. Na vrcholu hory Pico Sacro mu jeden dobrý muž řekl, že by se měl dívat srdcem. Trvalo mu roky, než začal cítit, co ten muž říkal. Dnes se vedle přemýšlení a psaní o médiích, dětech a rodičích věnuje filosofii, intuitivní pedagogice, tvorbě nového světa a podpoře Institutu pro podporu inovativního vzdělávání.
V únoru vyšla vaše kniha Digiděti. Zkuste v kostce říct, co všechno jste do ní zahrnul.
Když pozorujeme děti nad telefonem nebo před obrazovkou, často nás napadá, jestli by nemohly dělat něco smysluplnějšího. Začínáme se ptát, co se s dětmi děje, když tráví tolik času připojené na síť. V knize jsou příběhy popisující život digidětí a současně vše, co je možné udělat, aby v rámci digitalizované společnosti vyrostly ve zdravé a sebevědomé dospělé lidi. Obyčejně předpokládáme, že jako ti, kteří vychovávají nebo učí, víme jak to na světě chodí, že víme, co a jak dětem ukazovat a vysvětlovat. Jenže žijeme v době, kdy dospělí neví, co se kolem nich děje. Takže vlastně nevíme, co a jak máme dětem říkat, sami se to teprve učíme. V tomto smyslu jsme všichni digiděti. Kniha je o dětech a je také hodně o jejich rodičích, protože jsme to koneckonců my, kdo veškeré technologie vyrábí, kdo je kupuje dětem a kdo má moc je poklidit.

Říkáte, že jsme první generace rodičů, která řeší, zda děti vychováváme správně. Proč to ty předešlé neřešily, co se změnilo?
Zkomplikoval se svět. Naše společnost se mění tak rychle, že neustále musíme nacházet nové způsoby, jak přistupovat ke světu, k soběsamým a také k sobě navzájem. V té rychlosti přestává být funkční vše, co předcházející generace považovaly za dané. Prostě to najednou přestává dávat smysl. To se týká i vzdělávání a výchovy. Jsme generací rodičů, která cítí, že má vychovávat děti jinak, než to dělali jejich rodiče, takže zpochybňujeme, jak to dělali oni, a hledáme, jak to dělat nově, lépe, zdravěji atd. A to hledání obsahuje i pocit, že nevíme, jestli to, co děláme, děláme správně.

Podle vás je nejdůležitější vybudování důvěry mezi rodičem a dítětem. Jak se toho dá nejlépe dosáhnout?
Dostatkem lásky. Dávat dětem dostatek lásky je základní rodičovskou zodpovědností. Čím více je mezi rodiči a dětmi lásky, tím je jejich vztah „důvěryplnější“. Z důvěry mezi rodiči a dětmi pramení dětská sebedůvěra, která je podstatná, aby děti v klidu zvládaly své výpravy do kyberprostoru, aniž by tam zapadaly do nějakých bezvýchodných situací. S láskou a důvěrou jde všechno klidněji. Pro budování důvěry je dobré mít důvěru ke světu a radost ze života. Děti obě tyto vlastnosti mívají, ale rodiče často nikoli. Takže téma digidětí může být současně budováním sebedůvěry u dětí i u rodičů. Svět je krásné místo k životu a člověk má moc dělat ho ještě krásnější, i když poslední dobou, jak přenecháváme krajinu strojům a počítačům a necháváme je dělat všechno za nás, nám to zrovna moc nejde.

Setkáváte se na svých přednáškách a workshopech s tím, že by někteří rodiče dnes vychovávali děti zcela bez digitálních technologií?
I když se rodiče rozhodnou, že budou držet své děti od technologií daleko, což někdo občas zkouší třeba do 10 nebo i 12 let, tak to stejně neznamená, že by se děti neseznamovaly s internetem nebo s jinými technologiemi. Žijí ve světě závislém na technologiích a přirozeně je touží poznat. Každé dítě se potřebuje naučit, jak to chodí ve společnosti, do níž se narodilo. Nejpozději někdy mezi 9 a 12 lety doroste každé dítě k potřebě mít telefon a začít prožívat vztahy online. Lepší než radikální zákazy je využít téma technologií v našem domově jako téma k dlouhému a hlubokému hovoru mezi dětmi a rodiči.

Jak poznáme, že jsme na digitálních technologiích závislí?
Jsou dva typy závislosti. Tou závislostí, na kterou se ptáte, patologicko-adiktologickou, je ohroženo málo dětí a dospělých, uvádí se 2–10 %, ale přesně se to těžko odhaduje, protože digitální závislosti nejsou z lékařského hlediska nijak přesně definované. Navíc existuje ještě jiný druh závislosti, jakási všeobecná, kolektivní závislost. Jsme závislí na vodě, na vzduchu nebo na světě obecně. Nejsme nezávislí na městě, v němž žijeme, nejsme odděleni od svých blízkých, člověk nikdy není autonomní, zcela nezávislou jednotkou. V tomto smyslu jsme na technologiích závislí všichni. Poznáme to tak, že si bez nich nedokážeme představit život. Závislost nicméně nemusí být jen negativní, existuje i pozitivní závislost, v biologii se jí říká symbióza. V přírodě jsou všichni tvorové na sobě navzájem závislí, a i my jsme závislí jeden na druhém. Také jsme závislí na telefonu, na internetu, na autech nebo na pračce. Nikdo dnes nevychovává děti bez pračky. S technologiemi žijeme v symbióze, díky internetu si to můžeme uvědomit a pochopit, že stejně jako žijeme v symbióze s ním, žijeme v symbióze se světem.

Uvádíte, že jsme poslední generací, která si pamatuje, že internet se dá vypnout. Zní to děsivě, tedy alespoň já to tak vnímám. Neznamená to konec civilizace?
Vstupujeme do období velkých společenských změn. Digitalizace je jen jedním z jejich původců, dalšími jsou změny klimatu, ztráta biodiverzity nebo exponenciálně se zvyšující komplexita naší společnosti. Pocit, že končí civilizace, je jedním ze způsobů, jak všem těm proměnám porozumět. Ale v podstatě ano, jedna civilizace končí a druhá začíná, i když ne kvůli tomu, že digiděti nerady vypínají telefon. Přechody mezi dvěma civilizacemi často trvají stovky let, ale dá se očekávat, že tentokrát to bude rychlejší. V kontextu digidětí je dobré si takové otázky klást, jelikož se bavíme o bezprostřední budoucnosti. Už v ní vlastně žijeme a budou v ní žít i naše děti. Současně jsme to my, kdo pro ně chystá svět a máme zodpovědnost udělat to dobře. Máme moc to udělat, můžeme a měli bychom si to dovolit, ačkoli zatím úplně nevíme jak. Do jaké míry chceme ten nový svět vytvářet my? Jak moc svěříme jeho tvorbu strojům, počítačům a umělým inteligencím? Není to přitom tak, že bychom se měli strojů zbavit a žít bez nich, je spíše na čase začít nacházet rovnováhu mezi strojovitostí a lidskostí. Kvůli dětem a také kvůli sobě.

Text: Kateřina Žídková
Foto: archiv Jana Kršňáka
Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.
Související produkty

Digiděti

4.8 15
od 258
Líbí se Vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli.
zanechte komentář (zprávu)

Nejnovější články

Hoďte si do košíku leporelo, zároveň nakupte nad 700 Kč a máte k tomu dětské knihomolské body ZDARMA. Tato akční nabídka platí pouze pro nákup na e-shopu a jen do rozdání zásob.
Vyhrajte román s detektivní zápletkou z exotického Blízkého východu. Prokletá nevěsta čeká na 3 výherce!
Prémiový obsah
číst více
Deskové hry jsou skvělým způsobem, jak trávit čas s přáteli a rodinou, a také skvělým způsobem, jak se pobavit. Na trhu je k dispozici široká škála deskových her, tudíž si každý najde něco pro sebe. Jaké hry vyšly v dubnu? A o co soutěžíme? Pojďte na to kouknout s námi.