K nové učebnici patří dva nové pracovní sešity (katalogová čísla 3-65 a 3-66).
Učebnice a pracovní sešity umožňují naplnění všech očekávaných výstupů v předmětu český jazyk ve 3. ročníku, navzájem se prolíná výuka psaní a čtení s činnostmi komunikačního charakteru. Všechny kompetence vymezené RVP jsou smysluplně naplňovány.
Projekt učebnice je postaven tak, že nabízí obraz světa, v němž se dítě pohybuje: vztahy v rodině, každodenní životní situace, dítě s handicapem. Učivem žáky provází kamarádi Anička a Petr spolu s nezbednou fretkou Rózinkou, kteří společně odhalují poznatky o českém jazyce. Přirozenou formou jsou tak naplňována průřezová témata osobnostní a sociální výchovy.
Výkladová část mluvnického učiva je vedena od cvičení navozující probíranou látku přes formulaci jednoduché poučky k následnému procvičení. Činnosti a informace jsou přitom vyvážené a odpovídají předpokládaným schopnostem žáků, když zjednodušení nutná vzhledem k věku žáků nedeformují odbornou správnost výkladu. Mluvnické učivo je navíc funkčně propojeno se slohem.
Učebnice se vyznačuje velkým množstvím ilustrací, systematickým barevným odlišení podstatných informací a užitím piktogramů usnadňujících orientaci. Všechny grafické prvky souvisejí s textem a jsou do něj přirozeně začleněny.
Na úvod je v učebnici zařazeno opakování učiva z druhého ročníku – věta, slovo, slabika, hláska, abeceda, psaní u/ú/ů, tvrdé a měkké slabiky, psaní skupin dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě a souhlásek uvnitř a na konci slov. Dále je zařazena kapitola Nauka o slově a významu slov a Hláskosloví a výslovnost. Učivo psaní i,í/y,ý po obojetných souhláskách je rozděleno na dvě části a proloženo učivem o slovních druzích a podstatných jménech včetně určování jejich mluvnických kategorií. V závěru učebnice je zařazena kapitola o větě jednoduché a souvětí, kdy mají již žáci dostatek zkušeností s určováním slovních druhů, poznají spojky a jejich znalosti o podstatných jménech a slovesech byly rozšířeny.
V učebnici jsou průběžně zařazována slohová cvičení, která procvičují různými způsoby nejen základní slohové útvary, jako je vypravování a popis, ale také běžné komunikační slohové dovednosti, např.: pozdrav, představení se, telefonický rozhovor, psaní adresy, jednoduchého pozdravu či přání, pozvánky apod.
Učebnice také rozvíjí žákovské dovednosti v oblasti čtenářské gramotnosti a podporuje čtení s porozuměním. Základní učivo je jednoduše shrnuto v poučkách a tabulkách pro jeho přehlednost. Je také dbáno na průběžné opakování a upevňování již probraného učiva. Učebnice dává prostor individuálnímu rozvoji žáků zařazováním obtížnějších úkolů. Zároveň podporuje spolupráci a vzájemnou komunikaci žáků náměty na práci ve dvojicích či skupinách. Je dbáno také na mezipředmětové vazby.
Protože učebnice tvoří celek s pracovními sešity a písankami, jsou v učebnici na každé straně vyznačeny odkazy na vhodné strany konkrétního pracovního sešitu. V případě písanek, které slouží primárně k nácviku psaní, jsou obsaženy pouze vybrané odkazy. (V učebnici probírané gramatické jevy se pak dále s odstupem v písankami prolínají už bez uvedení konkrétních odkazů).