Recenze: Sněžný měsíc

Drsná příroda, atraktivní lokalita pro výstavbu, starousedlíci a naplaveniny z Prahy. Realitní makléři, politici s pusou plnou slibů a těžce pracující lidé. Nevraživost, závist a temná tajemství. Takové jsou Beskydy v podání známé české spisovatelky Michaely Klevisové.

Michaela Klevisová (1976) vstoupila do světa literatury v roce 2007 detektivkou „Kroky vraha“. Následovaly další detektivky, ve kterých se objevil policista Josef Bergman. Ten pátral po vrazích v naší důvěrně známé české kotlině. Poté Klevisová navázala na tradici severské krimi a svého vyšetřovatele poslala na sever, aby tam na vlastní pěst vyřešil několik případů. V aktuálním románu Sněžný měsíc se Bergman vrátil do Česka, konkrétně do tajemných a drsných Beskyd. My se s ním setkáváme po šesté a jeho dobrodružství vydalo nakladatelství Motto.

Žánrově jde o thriller s prvky klasické detektivní zápletky a krimi románu založeného na vyšetřovacích postupech. Každopádně, na své si přijdou milovníci napětí a je úplně jedno, do které škatulky příběh zařadíte. Kulisy jsou na první pohled idylické, ale atmosféra a ladění příběhu by obstálo i v hororu. Klevisová si opět vyhrála s podrobnými popisy a charakteristikami. Pokud si potrpíte na přirovnání, napadá mě jméno slavné anglické detektivkářky P. D. Jamesové.

V knize najdete několik záhad a zároveň i stopy, díky kterým byste mohli zápletky rozplést. Protože ale autorka žánru rozumí a není žádná začátečnice, bude téměř nemožné odhalit její triky. Sněžný měsíc je ve své podstatě tím, co někteří nazývají klaustrofobickou detektivkou. Všichni aktéři příběhu se znají a vy můžete jen hádat, jaké jsou mezi nimi vztahy a co kdo z nich tají. Možná jste nikdy v Beskydech nebyli, ale i tak budete mít pocit, že příběh je vám důvěrně známý.

Podobně to je i s jednotlivými postavami. Klevisová dokáže barvitě popsat různé lidské charaktery a její Sněžný měsíc by obstál i jako společenský román. Stejně jako rozumí svým postavám, rozumí Klevisová i svým bližním a nic lidského jí není cizí. Nedělá si iluze, nemoralizuje, nepoučuje, ale popisuje život, jaký je. Všechny postavy jsou nádherně živé a vám nebude dělat problém se do nich vžít. Protože je autorka žena, je logické, že jí více sedí ženské postavy. Ty jsou originální, sebevědomé a v příběhu mají nezastupitelné místo.

Sněžný měsíc je brutální výpovědí o tom, čeho všeho jsou lidé schopní. Buď kvůli svému prospěchu, z vypočítavosti nebo kvůli nízkým pudům a vášním. Jako detektivka je kniha inteligentní a čtivá. Josef Bergman je stále ve formě a vám předvede, jak se mají řešit závažné zločiny. Možná že už mu je přes šedesát a možná že ho mladší kolegové podceňují, ale on má zkušenosti, které nic nenahradí.

Sněžný měsíc je skvělý detektivní příběh, který naznačuje, kterým směrem by se mohly ubírat české detektivky. K úspěchu stačí kouzelné prostředí, důmyslná zápletka a pochopení pro lidskou duši. K tomu připočtěte čtivý styl plný člověčiny a pokoru vůči životu, literatuře i čtenářům. Sněžný měsíc vás rozhodně nezklame a je otázkou, jestli náhodou není tím nejlepším, co nám Josef Bergman zatím předvedl.