Recenze: Sekerníkův jazz a Blues Mrtvého muže

Pokud si chcete odpočinout od současného čtení, kdy některé knihy jsou skoro jako přes kopírák, tak Sekerníkův jazz a Blues Mrtvého muže stojí za to.

Sekerníkův jazz – příběh inspirovaný skutečnými událostmi v New Orleans 19. století

Ve městě New Orleans v letech 1918 a 1919 řádí masový vrah přezdívaný Sekerník. Zabil tehdy 6 lidí a nikdy nebyl dopaden. Toto je jeho možný příběh. Kniha začíná otištěným původním dopisem, který Sekerník poslal do tehdejších novin. Díky tomu celý příběh získává na autentičnosti a vy se vrátíte v čase do země, kde jazz našel svou kolébku a voodoo mělo svou plnou sílu. Do toho všeho řádí vrah, který nechává své oběti v krvi a po ráně sekerou po něm zůstává tarotová karta jako jeho znamení.

Blues mrtvého muže – Chicago 1928 – válka mafiánských klanů v čele s Al Caponem na pozadí jazzové revoluce

Příběh se skutečnými postavami mafiánského podsvětí nám dává nahlédnout do tohoto zkorumpovaného světa. Co mají společného zmizení bohaté dědičky, mrtvý muž v postranní uličce nechvalně známého Černého pásu a otrava prominentních představitelů města? Jak to zapadá dohromady?

Ray Celestin vytvořil dokonalý obraz své doby. Ať už jsme ve starém dobrém New Orleans nebo o deset let později v Chicagu. Vždy vám dá přesný obraz toho, co se kolem vás děje. Hlavními hrdiny jsou detektivní důstojník Michale Talbot a Ida Davisová, které zdatně pomáhá mladý nadaný jazzový muzikant Lewis Armstrong. Kolem všeho je pak pár dalších vedlejších postav, které jsou neméně důležité pro naše vyprávění a které nám nakonec dají další vodítka k vyšetřování. Člověk si při čtení musí dávat velký pozor. I sebemenší narážka, indicie nám později zapadá do celého příběhu a vy jen nevěřícně koukáte na stránky se slovy – JAKTO, ŽE JSEM SI TO NEUVĚDOMILA DŘÍV? Autor vás tím nechává  v neustálém napětí a vy jen čekáte, jak to do sebe celé zapadne. Tím, že nám v každé knize dává pohled na vyšetřování ze 3 úhlů, vám dává větší perspektivu pohledu na celé dění kolem. Bravurně vykresluje New Orleans i Chicago. Mafie zde ožívá ve své tehdejší slávě. Černí a bílí jsou od sebe stále rozlišováni a mají své místo v životě. Kdo poruší toto nepsané pravidlo, může za to tvrdě doplatit.

HODNOCENÍ

Já si čtení užila do poslední stránky. Nadchlo mě to i z toho důvodu, že jsem až otrávená, jak v dnešní době vydávají jednu knihu za druhou s podobným námětem nebo myšlenkou a je pak hodně těžké v tom najít opravdu tu pravou. Tyto knihy jsou jiné a díky tomu, že jsou zde zmiňovány skutečné události, místa a osoby, je to čtivější a věrohodnější. Ať už se jedná o příběh se Sekerníkem, kdy jsme dostali jedno z možných vysvětlení, kdo to mohl být, nebo pak dění v Chicagu. Al Capone, všeobecná korupce, vyřizování si účtů a i tehdejší smetánka, kdy není vždy zlato, co se třpytí. Chicago bylo město, kde to žilo, ale kde se i vraždilo, a to ve velkém.

Díky autorovi to celé ožilo a vy jako byste byli v ulicích měst a žili stejný život jako naši hrdinové. Bavilo mě sledovat vyšetřování a občas jsem si říkala, proč se nemůže soustředit jen na jednu jedinou věc? Ale díky širšímu záběru se nám představil celý děj v plném rozsahu a až ke konci to do sebe začalo pěkně zapadat a vy jste pochopili celou myšlenku. Je to geniální. Tohle propojení a to jak to celé do sebe začne zapadat. Kolikrát i sebemenší maličkost, které byste si jindy ani nevšimli, neuvědomili si ji, má svůj význam a místo. To mi docházelo už při Sekerníkovi a v Blues se mi to jen potvrdilo. Tyhle vodítka nám přitom autor servíruje po celou dobu. Jen si je poskládat.

DOPORUČUJI

Za mě tedy ano, ano, ano. Pokud si chcete odpočinout od současného čtení, kdy některé knihy jsou skoro jako přes kopírák, tak tohle stojí za to. Neděste se počtu stran obou knih. Má to své opodstatnění. Příběh je díky tomu všemu plný a vy zažijete dobu jazzu v plné síle. Jen si dejte pozor, abyste se neznelíbili nějakému tomu mafiánovi nebo nedejbože někomu, kdo s ní má pletky. Mohlo by to špatně dopadnout.

Autor: Zdeňka z Medvědí oázy