Recenze: Satanovo sousto

Jsou série, které se vám zažerou pod kůži tak, že netrpělivě očekáváte každý nový díl. V tomhle třináctém se autor skutečně vyznamenal. Malin Forsová řeší několik vražd a všechno nasvědčuje tomu, že ve městě řádí kanibal. Jak si s případem poradí? A jak zvládne své démony?

Švédský spisovatel Mons Kallentoft (1968) je původní profesí novinář. Proslavil se sérií knih o kriminální inspektorce Malin Forsové, jež byla přeložena do šestadvaceti jazyků. Sérii u nás vydává brněnské nakladatelství Host, v němž vyšly i krimi romány, které Mons Kallentoft napsal dohromady s novinářem Markusem Luttemanem. Knihy v sérii s Malin Forsovou se dají číst na přeskáčku, detektivní případy jsou vždy uzavřené a vysvětlené, ale i tak vám radím, nedělejte to.

Mons Kallentoft vytvořil svérázné a velmi originální postavy policistů a je napínavé sledovat jejich osudy. Malin Forsová je z ranku rozháraných severských detektivů, co jsou chodící pohroma. Co na tom, že si nedokáže udržet vztah a je závislá na sexu. Mnohem horší je, že marně bojuje s démonem alkoholu. Malin je feministka, přesto si v „Satanově soustu“ vytvořila závislost na chlápkovi, kterého sotva zná. A co víc, tahle citově plochá žena si dokonce namlouvá, že potkala pravou lásku.

Je docela možné, že soukromí ovlivní probíhající vyšetřování. O opaku netřeba pochybovat. Policejní tým má před sebou případ, který budí zděšení. Ve městě je nalezeno tělo zavražděného homosexuála a všechno nasvědčuje tomu, že se stal obětí kanibala. „Satanovo sousto“ je krimi román, ale víc než vyšetřování, se tu řeší mezilidské vztahy. Z knihy na vás dýchne příjemná člověčina, a i když to bude znít absurdně, tak i neuvěřitelný klid. To je způsobené tím, jak autor svůj příběh vypráví.

Někteří spisovatelé mají tak výrazný rukopis, že stačí pár vět, abyste poznali, že čtete jejich práci. Přesně takový je i Mons Kallentoft. Satanovo sousto je nechutné, drsné a velmi cynické, což je v ostrém rozporu se stylem vyprávění. Autor miluje poetismy, libuje si v krátkých větách a vyloženě miluje hraní si se slovy. Víte, že čtete detektivku, ale i tak máte pocit, že čtete báseň v próze. Blaženě se usmíváte nad tím, jak je možné formulovat věty, a žasnete nad tím, kolika různými způsoby lze vyjádřit jednu věc.

Pokud jste už od autora něco četli, pak víte, co mám na mysli. Pokud ne, těžko vám to vysvětlím. Autorský styl Monse Kallentofta je originální stejně jako jeho zápletky. Pokud si po přečtení anotace pomyslíte, že „Satanovo sousto“ je další z řady krimi románů o šíleném vrahovi, jaké chrlí zejména američtí spisovatelé, pak se nemůžete mýlit víc. Satanovo sousto je chytrá a do nejmenších detailů promyšlená detektivka. Mons Kallentoft vás bude neustále překvapovat a nebojím se říci, že i šokovat. Někdo už má prostě takový dar. Pokud autorovu tvorbu neznáte, je nejvyšší čas to napravit. Pokud sérii znáte, vězte, že „Satanovo sousto“ je top kniha série.