Recenze: Podvod zlatého faraona

Na staré půdě lidé nachází řadu věcí. Nález v domě Egypťanky s českými kořeny vyvolá v Káhiře zděšení. Deník jejího pradědečka je plný tajemství týkajících se objevu Tutanchamonovy hrobky. Začnou umírat lidé a brzy je jasné, že nikdo není v bezpečí.

Česká spisovatelka Petra Klabouchová (1980) vyrůstala v jižních Čechách. Po studiu žurnalistiky vyrazila do světa a nyní pracuje jako manažerka rockových kapel. Do světa literatury vstoupila v roce 2012 a na svém kontě má zatím čtyři tituly. Aktuální novinku Podvod zlatého faraona vydalo nakladatelství XYZ a jde o historický román ve své nejčistší podobě. Klabouchová nezastírá, že má slabost pro exotické země, moře a sálající slunce. My se s ní díky příběhu ocitneme v Egyptě.

V jejím Egyptě to vře hned z několika důvodů. Protože není autorka žádná idealistka, vylíčí vám zemi v její surové kráse. Na jednu stranu jde o místo plné nádherných a vzácných památek, na straně druhé jde o místo, kde bují kriminalita a kde se nevyplácí být ženou. Hlavní hrdinka sem přijela jako vědecká pracovnice a ve snu by ji nenapadlo, jaké dobrodružství zde prožije. Příběh začíná objevením starého deníku jejího pradědečka.

Mladá žena je šokována faktem, že se její praděda znal se slavným objevitelem Tutanchamonovy hrobky. Bez ohledu na varování místních začne šťourat v minulosti a záhy je jasné, že měla nechat minulost na pokoji. V textu se střídají retrospektivní pasáže z deníku s chronologickým vyprávěním, přičemž obě roviny jsou plné záhad a akčních dobrodružství. Klabouchová je důkladná vypravěčka se smyslem pro detail, a tak zápletku její knihy pochopí i ten, kdo neexceloval v dějepise.

Díky jejím vypravěčským schopnostem se ocitneme ve světě starověkých objevů, pašování památek a intrikaření z rozličných důvodů. Všechno se točí kolem objevení Tutanchamonovy hrobky a Klabouchová zajímavým způsobem míchá fikci s realitou. Podvod zlatého faraona vás překvapí konspirační teorií v duchu Dana Browna, a tak autorce rádi odpustíte přílišnou popisnost prostředí. Kniha je poměrně tlustá, příběh má pomalé tempo a na své si přijdou hlavně ti, kteří se dychtí dozvědět co nejvíce podrobností.

Podvod zlatého faraona je oslavou Egypta a Klabouchová v něm vzdala hold zemi, která to nikdy neměla jednoduché. Stejně jako dokáže popsat kulisy příběhu a atmosféru tajemství, nedělá jí problémy charakterizovat všechny postavy a postavičky. Příběh je místy úsměvný, místy strašidelný, ale ani tak neztrácí nic ze své důstojnosti a vážnosti. Ostatně, téma si přesně takový přístup vyžaduje. Možná vám zpočátku bude dělat problém se zorientovat, ale jakmile pochopíte, o co jde, užijete si příběh, kde na konci do sebe všechno zapadne tak, jak má.

Podvod zlatého faraona ocení i čtenáři historických detektivek, ačkoliv ti by nejspíš uvítali o něco rychlejší tempo. Řekla bych ale, že Petře Klabouchové nezáleží na tom, do jaké škatulky její příběh zařadíte. Ona vám chtěla vyprávět o zemi, kterou miluje a obdivuje, a to se jí stoprocentně povedlo. Díky knize se ocitnete v horké Káhiře a rádi se necháte okouzlit jejími ulicemi a uličkami. A co na tom, že se nad vámi vznáší staré kletby a vy můžete přijít k úhoně. To k tomu tak nějak patří, ne?