Recenze: Planeta záhad

Lidi byli odjakživa fascinováni věcmi mezi nebem a zemí. Všichni milujeme záhady, tajemno a historky, u kterých běhá mráz po zádech. Arnošt Vašíček je nejznámější záhadolog u nás a my s ním společně navštívíme řadu míst z celého světa, kde se odehrálo něco nevysvětlitelného.

Český spisovatel Arnošt Vašíček (1953) vystudoval publicistiku a dnes je považován za nejznámějšího záhadologa u nás. Na svém kontě má čtyři desítky knih a několik scénářů k seriálům a dokumentárním filmům. Fascinují ho záhady a tajemná místa z celého světa, a protože je vlastenec, řadu záhad našel i v České republice. Kniha Planeta záhad vyšla v nakladatelství Mystery film a vznikla na základě stejnojmenného televizního pořadu. Arnošt Vašíček pátrá po největších záhadách světa a my s ním navštívíme místa s tajemnou minulostí.

Na základě archeologických nálezů, rozborů starých rukopisů a svědeckých výpovědí předkládá řadu provokujících teorií a vysvětlení. Všechno se týká kontaktů s mimozemskými bytostmi, které nás navštěvovaly a stále navštěvují, paranormálních jevů a úkazů. Kniha obsahuje přes dvě stě fotografií a ilustrací a vlastně vás bude bavit i tehdy, když budete pouze listovat a prohlížet si fotky. Na mnoha z nich jsou zachycené paranormální jevy, a pokud náhodou nesdílíte autorovo nadšení, můžete s ním v duchu polemizovat a tipovat, jak fotografie vznikly a co ve skutečnosti zachycují.

Arnošt Vašíček se vyzná v historii, zeměpise i literatuře. Největší prostor dostaly kapitoly věnované mimozemským bytostem. Důkazy o jejich existenci Vašíček nachází v architektuře, lidové slovesnosti, ale i v literárních památkách. Napadlo by vás, že legendární královna ze Sáby, která se provdala za biblického krále Šalamouna mohla být mimozemšťanka s nadpřirozenými schopnostmi? Autor cituje řadu dobových materiálů, kde se to hemží záhadnými příběhy o obrech nebo trpaslících, kteří ničím nepřipomínali lidskou rasu. Otisky chodidel a dlaní záhadných bytostí se nachází po celém světě a autor je přesvědčený o tom, že Zemi navštěvují mimozemšťané.

V dalších kapitolách si bere na paškál jevy, které známe z hororů anebo jsme se s nimi mohli setkat při kouzelnických vystoupeních. Vašíček se nijak netají tím, že v našem světě fungují síly, které nedokážeme pochopit a vysvětlit. Nevím, nakolik mě dokázal svými argumenty ovlivnit, ale umím si představit, že nahlodá i naprosté cyniky. Nemusíte s ním souhlasit, ale i tak budete přemítat nad tím, co by se stalo, kdyby to byla pravda. Mě osobně hodně zaujala vyprávění o záhadných obrazech a sochách spjatých s náboženstvím. Vašíček popisuje podivné zvyky lidí po celém světě, přibližuje kulturní památky, ale to, co ho baví nejvíc, je vyprávění strašidelných historek.

Planeta záhad se čte jako detektivka a nikdo nemůže pochybovat o tom, že Arnošt Vašíček je velmi zručný spisovatel, který bravurně ovládá řemeslo. Stačí mu několik málo stránek, aby vás strhl svým nadšením. Ani si to neuvědomíte a jste vtaženi do (nebojím se říci) děje. Planeta záhad je návykové čtení a je úplně jedno, zda patříte k přívržencům nebo pochybovačům. Arnošt Vašíček vás nebude přesvědčovat o své pravdě, ale nechá vás, abyste si udělali vlastní názor. Planeta záhad obsahuje řadu šokujících teorií, ale nedá mi to a musím myslet na to, jestli v sobě nemají zárodky pravdy. Je to dobře, nebo špatně? To už nechám na vás.