NOVINKA ROBERTA BRYNDZY – Anděl smrti. Předprodej zahájen!

Recenze: Na okraji propasti

Mladá Francouzka Moïra získala práci snů v nejstřeženější továrně na světě. Jejím úkolem je vyvinout nový softwar, což by pro ni měla být hračka. Jenomže v továrně se dějí podivné věci. Moïra má například pocit, že ji někdo sleduje. Brzy kolem ní začnou umírat lidé a ona neví, komu důvěřovat.

Francouzský spisovatel Bernard Minier (1960) se zapsal do srdcí čtenářů po celém světě svou drsnou sérií o Martinu Servazovi. V této řadě temných thrillerů prokázal talent pro dramatické situace, důmyslné zápletky a šokující zvraty. Jeho hlavní hrdina čelil psychopatickému vrahovi a my pochopili, že podobná dějová linka je to, co Minierovi sedí. Pokud v něčem nemá konkurenci, pak je to vytváření vyšinutých jedinců.

V roce 2017 u nás vyšel samostatný psychologický thriller Zkurvenej příběh, který byl na první pohled o něco intimnější. Minier ale nijak neexperimentoval a zůstal věrný své pověsti bezohledného a cynického vypravěče. Aktuální thriller Na okraji propasti je samostatný příběh, v němž autor použil všechno, co jeho čtenáři milují. Knihu opět vydalo nakladatelství XYZ a vy se těšte na několik nezapomenutelných dní. Záměrně hovořím o dnech, protože u Miniera je dobrým zvykem psát rozsáhlé romány.

Na okraji propasti je brutální thriller stejně jako znepokojivá a filozofující dystopie. Některé pasáže připomínají společenský román o rozdílech mezi muži a ženami či společenskými třídami a jiné scény by se klidně daly použít v hororu. Hlavní hrdinkou knihy je mladá Francouzka Moïra. Té se poštěstilo získat práci snů, a tak odlétá do Hongkongu, aby začala pracovat v továrně patřící excentrickému vědci Mingovi.

Moïra se seznamuje s kolegy a sousedy, a zvláštní zájem o ni projevuje dokonce i pan Ming. Původní nadšení se ale změní ve zděšení, když kolem Moïry začnou umírat lidé spojení s továrnou. Moïra netuší, komu může věřit. Policii? Kolegům? Šéfovi? Brzy je jasné, že v jejím okolí řádí zvrhlý zabiják, a aby toho nebylo málo, nebezpečí představují i moderní technologie, které byly původně vyrobené proto, aby nám pomáhaly.

Název Na okraji propasti můžeme chápat metaforicky jako příměr toho, že si lidstvo zahrává a že chybí jen krůček do záhuby. Ano, nad románem bychom mohli polemizovat a vést filozofické rozpravy, ale to nikoho z nás ani nenapadne. Tahle kniha je totiž zatraceně dobrá detektivka, takže budete mít plné ruce práce s tím, abyste zjistili, co má kdo za lubem. Snad každá postava skrývá ošklivé tajemství a je docela možné, že ani Moïra není taková naivka, za jakou se vydává.

Bernard Minier je bravurní vypravěč a Na okraji propasti má velmi svižné tempo. Akce střídá akci a Miniera ani na chvíli nenapadne, aby vás zdržoval zdlouhavými popisy nebo charakteristikami. Přestože zvolil obyčejný civilní styl vyprávění, budete hltat každé jeho slovo a přát si, abyste dokázali formulovat věty stejně jako on. Na okraji propasti byl risk, který se vyplatil. Menší autor by si na tématu vylámal zuby, ale Bernard Minier prokázal, že patří k absolutní špičce v žánru thrilleru.