Recenze: Musím tě zradit

Rumunsko. Rok 1989. Sedmnáctiletý Cristian Florescu sní o tom, že bude spisovatel. Jenomže Rumunsko je totalitní zemí, kde nevíte, kdo z vašich nejbližších je donašeč. Jak se Cristian zachová, když mu tajná policie nabídne spolupráci? Jaká je v komunistickém Rumunsku cena za svobodu?

Spisovatelka Ruta Sepetysová (1967) je litevského původu a celý život prožila v Americe. Její doménou jsou historické romány inspirované událostmi, které přepsaly dějiny. Její příběhy dýchají neuvěřitelnou člověčinou a jsou sugestivní tak, až máte pocit, že jste součástí děje. Chválu na ni pěje odborná i laická veřejnost a nepřekvapí, že její knihy vycházejí v šedesáti zemích a jsou překládány do více než čtyřiceti jazyků. Kniha Musím tě zradit u nás vyšla v nakladatelství CooBoo spadající pod společnost Albatrosmedia.

Hrdinové Ruty Sepetysové jsou na první pohled obyčejní lidé. Jsou nenápadní, touží po štěstí a nikdy by je nenapadlo, že se stanou hrdiny. Nějakým způsobem se jich však dotknou dějiny a oni stojí před rozhodnutím, jak se zachovat. To, co je úžasné, je, že čtenář do poslední chvíle netuší, jak příběh skončí. Dočkáme se pohádkového konce, anebo budou hlavní postavy semlety režimem? Podobný je i případ sedmnáctiletého Cristiana. Pokud patříte k mé generaci nebo jste starší, připravte se na pořádný šok. My, kteří jsme zažili komunistický režim v naší zemi, budeme vyděšení tím, co všechno se dělo.

A ti mladší? Ti si nejspíš pomyslí, že autorka přehání, aby historickému románu dodala nádech hororu. Člověk neznalý věci bude mít pocit, že čte temnou dystopii vycucanou z prstu. Upřímně řečeno, nad některými praktikami rumunského režimu se mi chtělo řvát. Od začátku vás ochromí hrůza, ačkoliv se o to vypravěč Cristian nijak nesnaží. On používá příjemně civilní styl vyprávění bez patosu a kudrlinek. On prostě jen popisuje to, co se děje, a neřeší, jak moc vás příběh zasáhne. A věřte tomu, že lhostejní nezůstanete. Příběh je o to drsnější, že špiclové a napomahači režimu jsou v těsné blízkosti hlavního hrdiny.

Cristian ani čtenář netuší, kdo je zrádce, a co všechno je ochotný udělat kvůli vidině lepšího života. V tomhle směru se Musím tě zradit čte jako detektivka s typickým překvapivým koncem. Ostatně, celý příběh je velmi drsný. Tady nejde jen o to, že se lidé střídají ve frontách, které se stojí několik dní, nebo o to, že diktátoři lžou o světě za hranicemi Rumunska. Ba ne, tady se intrikuje, ubližuje, a dokonce i vraždí. Nevíte, komu důvěřovat, komu co říct, a nemůžete si být jistí ani životem. Přesto se autorce naprosto geniálním způsobem povedlo dostat do příběhu milostnou linii, která vás dojme k slzám. Cristian naštěstí není hrdina amerického střihu, ale obyčejný mladý muž, který se snaží žít tak, aby se za sebe nemusel stydět. Problém ovšem je, že když si vás vyberou, není úniku.

Historických románů, v nichž hrdinové nesouhlasí s režimem, vychází v poslední době obrovská spousta. A je jedno, zda jde o fašistický nebo komunistický režim. Některé knihy vycházejí kvůli poptávce a některé jsou spíchnuté tak horkou jehlou, že si po přečtení ani nevybavíte, o čem to vlastně bylo. To rozhodně není případ románu Musím tě zradit. Ten je opravdový a napsaný tak skvěle, že vám jednotlivé scény poběží před očima jako film. Cristian se vám dostane pod kůži a vy mu budete držet palce, aby se dožil konce knihy. Zda se mu to podaří, si nechám pro sebe. U Ruty Sepetysové je totiž možné všechno. Ať tak, nebo tak, knihu si rozhodně užijete.