Recenze: Léto vlků

Nedaleko odlehlého švédského městečka Haparanda se najde mrtvá vlčice. V žaludku má lidské ostatky a místní policistka Hanna Westerová tuší, že se celé městečko řítí do obrovského maléru. Vydírání, drogy, vraždy. Kromě toho musí řešit problémy s manželem, který se v poslední době začal chovat velmi podezřele.

Švédský spisovatel Hans Rosenfeldt (1964) vystřídal řadu rozličných povolání, než v roce 1992 zakotvil ve filmovém průmyslu. Je scenáristou kultovního švédského seriálu „Most“ a my ho můžeme znát jako polovinu slavného spisovatelského dua. Spolu s Michaelem Hjorthem je autorem krimi série s policejním psychologem Sebastianem Bergmanem. Sérii vydalo nakladatelství Host a v něm nyní vychází i Léto vlků. To je první krimi román, jenž napsal Hans Rosenfeldt sám. Pokud jeho tvorbu znáte, pak víte, že si libuje ve vyšinutých jedincích a jeho knihy jsou poněkud drsné.

V rodném Švédsku se Léto vlků stalo okamžitě bestsellerem, práva se prodala do pětadvaceti zemí a připravuje se televizní zpracování. To si vezme na starost sám autor. Léto vlků je prvním dílem zamýšlené série „Haparanga“ a my se máme na co těšit. Rosenfeldt si záměrně vybral jako dějiště pro svou knihu zchudlé a zapadlé městečko na švédsko-finské hranici. Podobně neortodoxní byl i co se týče hlavní hrdinky. Jeho Hanna není žádné policejní eso z prestižního útvaru. Je to nenápadná a obyčejná žena, kterou svědkové popisují jako maminu od rodiny. Ostatně, není to daleko od pravdy.

Hanně je padesát let, ocitla se v přechodu a mnohokrát si povzdechne, že už není tak štíhlá a výkonná jako kdysi. Děti jsou dospělé a s manželem si nerozumí tak, jako tomu bylo kdysi, když se seznámili na studiích. Autor dokáže skvěle vybudovat napětí a všechny jeho postavy ve vás dokážou vzbudit zvědavost. Přesně taková je i Hanna. Ta ukrývá hned několik kostlivců ve skříni ohledně své minulosti. Obyčejná ženská? Tak to ani náhodou. Svá tajemství má i její manžel a brzy se ukáže, že případ, na kterém začíná pracovat, může být nepříjemně osobní.

Rosenfeldt si vybírá aktuální témata a jeho příběhy působí velmi reálně. Podobně odpozorované jsou i jeho postavy. Protože jsme v krimi románu, prim tady hraje policejní vyšetřování a realismus. Léto vlků není fikce vycucaná z prstu a já klidně uvěřím tomu, že autor pospojoval několik skutečných případů. Všechno začne nálezem mrtvé vlčice, v jejímž žaludku jsou nalezeny lidské ostatky. Hanna i její kolegové jsou překvapení, ale rozhodně si nenechají ujít příležitost pustit se do vyšetřování, jaké dosud znali pouze z televize. Koho by napadlo, že se jejich městečko stane centrem organizovaného zločinu a že tu dojde k několika vraždám? Do vražd se připletou i příbuzní a známí hlavní hrdinky a Hanna bude muset řešit řadu dilemat.

Hans Rosenfeldt je poněkud bezohledný vypravěč. Nebere ohledy na vás a už vůbec ne na své postavy. Je cynický, brutální, ale o to je kniha čtivější. O nechutných věcech píše naprosto objektivně a zásadně využívá prostý civilní styl vyprávění. Nijak se vám nepodbízí, ale pouze dokumentuje a popisuje to, k čemu došlo. A tak zapomenete na to, že jste v knize, a ocitnete se uprostřed malého městečka, kde si v posledních týdnech není nikdo jistý životem. Žít tady není žádná idylka, což má poznat i naše hlavní hrdinka. Hanna je ryzí a opravdová bytost a já se už těším na její další dobrodružství.