Recenze: Kufr pana Lederera

Psala se třicátá léta. Židovský chlapec Pavel se zamiloval do české dívky Hany. Třebaže byl ze zámožné rodiny, Hančině matce vadilo jeho náboženství. Vyvíjející se vztah zničila druhá světová válka. Dokážou ti dva navázat tam, kde přestali? Nebo bude po válce už příliš pozdě?

Český spisovatel Jan Jelínek (1940) vystudoval žurnalistiku a této profesi se věnoval téměř celý život. Na svém kontě má několik úspěšných knižních titulů. Jeho cesta k literatuře a vlastně i ke svobodě nebyla vůbec jednoduchá. Coby židovské dítě prožil druhou světovou válku v úkrytu a později získal nálepku „syn kapitalistů“. Nedostal se na vysněnou školu, a aby si splnil své sny, musel na to jít oklikou.

Ve svých knihách beletristicky zpracovává osudy zajímavých lidí, kteří mají světu i ostatním co říci. Aktuální novinku Kufr pana Lederera vydalo nakladatelství Ligero a vy se můžete těšit na životní eskapády výjimečného Pavla Lederera. Pavel se narodil do židovské rodiny, a protože byl jediným synem, bylo jasné, že po svém otci převezme živnost. Ledererovi patřili ke společenské smetánce a Pavlův otec zbohatl díky výrobě bot a zavazadel.

Mladičký Pavel se na dovolené seznámil s pohlednou Hanou. Z prvního jiskření vznikla láska a oba mladí věřili, že jejich sňatku nestojí nic v cestě. Jenomže Hančina matka se nedokázala smířit se Židem, a navíc zanedlouho vypukla druhá světová válka. Pavlovi se povedlo uprchnout ze země, ale moc dobře věděl, že se domů nesmí vrátit. V cizině se pokusil o nový život a do rodné vlasti se vrátil až v době tuhého komunismu.

Hana v té době měla už dospělé děti a pracovala jako učitelka. Pavel ji nikdy nepřestal milovat a nikdy se nevzdal myšlenky, že spolu zestárnou. Ale znáte to: Člověk míní a Bůh mění. Mají tihle dva šanci na společný život, nebo je už pozdě a společná budoucnost je pouze fantazií? Jan Jelínek vytvořil veskrze kladnou postavu se srdcem na pravém místě. On sám by Pavlovi dopřál štěstí, ale nedovolil si překroutit historická fakta. Kufr pana Lederera totiž vychází ze skutečnosti a je třeba respektovat realitu.

O tom, že je Jan Jelínek spíše žurnalista než mystifikátor, svědčí jeho úporná snaha o historickou přesnost a také reportážní styl vyprávění. Ten je svižný, věcný a graduje nečekanými pointami. Zaručuji vám, že knihu přečtete na jeden zátah. Jakmile se začtete, nic a nikdo vás od ní neodtrhne. Hlavním důvodem je samozřejmě Pavel, ale neméně zajímavé jsou i vedlejší postavy. Ty zde nejsou samoúčelné a jen proto, aby sekundovaly hlavnímu hrdinovi. Autor je vůči vám velmi sdílný, a tak vám prozradí, co se se kterou postavou stalo a jak to s ní dopadlo.

Pokud patříte ke starší generaci, spolu s Pavlem a s Hanou zavzpomínáte na doby dávno minulé. Mladší čtenáři mohou knihu pojmout jako čtivou učebnici dějepisu, kde je vše jasně vysvětleno. Kufr pana Lederera je dojemný i vážný román o muži, který se nechtěl zpronevěřit svým zásadám a svým slibům. Je to chytrý příběh o odvaze a o naději. A protože se Jan Jelínek nebojí emocí ani patosu, přichystejte si raději kapesníky.