Recenze: Čtvrteční klub amatérských detektivů

Jejich věkový průměr je osmdesát let. Žijí v luxusním domově pro seniory, a protože jsou zvědaví, až to není hezké, založí si amatérský vyšetřovací klub. Jak obstojí, když v jejich blízkosti dojde ke skutečné vraždě?

Angličan Richard Osman pracoval dlouhá léta jako televizní producent. Do srdcí diváků se zapsal jako vtipný a pohotový moderátor několika populárních televizních pořadů. Vtipná a chytrá detektivka Čtvrteční klub amatérských detektivů je jeho literárním debutem. Nutno podotknout, že velmi zdařilým. Kniha se stala mezinárodním bestsellerem a čeští čtenáři si ji mohou přečíst díky nakladatelství Jota. Název knihy odkazuje k jedné povídkové knize od Agathy Christie a je těžké se rozhodnout, zda tenhle ztřeštěný příběh myslí autor vážně, nebo jde o parodii na klasické anglické hádanky.

Čtvrteční klub amatérských detektivů je všechno, jen ne tuctová detektivka, kterých jsou plné regály. Ano, budete se chytat za hlavu, budete se hlasitě řehtat, a především si budete přát, aby autor brzy napsal pokračování ve stejném duchu. Hlavní hrdinové jsou tady čtyři. O sobě vám prozradí jen to, co sami chtějí, a jejich nápady a hlášky jsou leckdy téměř pubertální. Jsou praštění, škodolibí a zlomyslní, ale dokážou táhnout za jeden provaz a skrývají v sobě hlubokou životní moudrost, kterou se sem tam nebojí projevit. S emocemi budete jako na houpačce a mimo jiné si uvědomíte, proč si vážit každého okamžiku.

Tahle svérázná partička obývá luxusní rezidenci pro movité seniory. Nudí se, a tak vymyslí, že by si mohli zahrát na amatérské detektivy. Ale pozor, rozhodně je nepodceňujte. Díky svým bývalým povoláním mají bohaté zkušenosti, a když dají hlavy dohromady, jsou výkonnější než všechny policejní jednotky na světě. Prim udává dáma, která kdysi pracovala pro tajné služby. Je rafinovaná, prohnaná jako liška a všude zná někoho, kdo jí dluží službičku. První vražda, ke které dojde, se jich osobně dotýká, a tak je jejich povinností odhalit pravdu. V tomto ohledu je kniha plnokrevnou detektivkou se vším všudy.

Naši vyšetřovatelé mají svérázné metody, neštítí se nekalých taktik a vy se připravte na to, že mají i svérázný postoj ke spravedlnosti. Když si někdo z nich myslí, že ostatní napálil, ostatní se mu potichu smějí. Tahle partička si vidí až do žaludků a mají se rádi i se svými chybami. Ačkoliv nebudou usilovat o vaši přízeň, vy si je zamilujete a budete zvědaví na jejich dobrodružství. Zatímco je obsah velmi netradiční a kniha vtipná, Richard Osman je duší poeta a citlivý básník. Jeho styl vás dojme k slzám a vy zjistíte, že stačí pár vět, abyste se ocitli v pohádce.

Čtvrteční klub amatérských detektivů je báječná pohádka pro dospělé, která skvěle zažene všechny chmury. Přečtěte si ji, pokud máte chuť poškádlit své šedé buňky mozkové, nebo když vás přepadla špatná nálada a vy nevíte, čím si ji spravit. Richard Osman prokázal, že se ve světě detektivek neztratí, a já jsem už zvědavá na jeho další knihu. Myslím, že se shodneme na tom, že to bude bomba stejně jako Čtvrteční klub amatérských detektivů. Pokud milujete suchý britský humor, jemuž není nic svaté, potom si rozhodně přijdete na své.